Începând din 2016, casele de marcat dotate cu role jurnal pe suport hârtie vor fi înlocuite, treptat, cu aparate de marcat echipate cu jurnal electronic, în caz contrar aceştia riscând amenzi de 9.000 de lei.

Reamintim că Guvernul a introdus, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 91/2014, obligativitatea utilizării de aparate de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici şi eliminarea aparatelor de marcat cu rolă jurnal, iar recent a fost adoptat Proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 91/2014. "Măsura legislativă urmăreşte ca, într-o perioadă de tranziţie (...) să alinieze sistemul de aparate de marcat fiscale utilizate în România cu cele folosite de celelalte ţări europene, România fiind singura ţară europeană în care se mai utilizează aparate de generaţie veche, cu role martor de hârtie. De subliniat, de asemenea, avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic îl aduce comercianţilor, prin eliminarea costurilor cu achiziţia rolelor de hârtie şi spţiile de depozitare a acestora", explicau, la începutul anului, reprezentanţii Ministerului Finaţelor Publice (MFP). Pentru a nu crea disfuncţionalităţi în activitatea firmelor, s-a luat decizia instituirii unor perioade tranzitorii pentru dotarea acestora cu case de marcat cu jurnal electronic. Astfel, marii contribuabili vor utiliza noile aparate începând cu 1 octombrie 2016, iar contribuabilii mijlocii vor avea această obligaţie din 1 ianuarie 2017. În ceea ce îi priveşte pe contribuabilii mici, aceştia vor trebui să utilizeze aparate de marcat cu jurnal electronic din 1 mai 2017. Din 1 iulie 2016, va fi interzisă comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal. Vechiul calendar prevedea termenele de 1 aprilie 2016 (contribuabili mari), 1 iulie 2016 (contribuabili mijlocii) şi, respectiv, 1 noiembrie 2016 (contribuabili mici), cu interzicerea comercializării caselor de marcat cu rola jurnal de la 1 ianuarie 2016. Potrivit noilor reglementări adoptate, casele de marcat cu jurnal electronic vor trebui conectate la un sistem de supraveghere şi monitorizare, pentru transmiterea datelor către ANAF.

În situaţia în care firmele nu vor respecta termenele pentru schimbarea caselor de marcat, acestea riscă amendă de 9.000 de lei (potrivit OUG 28/1999) şi li se va suspenda activitatea până când se vor conforma obligaţiei şi vor plăti amenda. Alte amenzi sunt legate de: emiterea bonului fiscal fără ca acesta să conţină unitatea de măsură şi codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, în cazul caselor de marcat cu jurnal electronic (amendă 3.000 de lei); nerespectarea obligaţiei de a asigura conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, în vederea transmiterii de date fiscale către ANAF (amendă 9.000 de lei); neîndeplinirea obligaţiei operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale: amendă de 12.500 de lei şi suspendarea activităţii; refuzul de a permite accesul tehnicianului de service în unitate pentru efectuarea verificărilor, la solicitarea şi în prezenţa organelor de control, asupra aparatelor de marcat electronice fiscale (amendă 3.000 de lei); refuzul de a reintroduce datele înscrise pe rola jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnică până în momentul ştergerii memoriei operative pentru aparatele de marcat electronice fiscale fără jurnal electronic (amendă 9.000 de lei).