Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, la data de 3 martie, un proiect legislativ care reglementează noua procedură de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal.

Procedura se aplică persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat, în urma selecției efectuate, în mod automat, prin intermediul aplicației informatice dezvoltată la nivel central, în baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal prevăzute în anexa nr. 6 la Normele metodologice. Persoana impozabilă prezintă risc fiscal ridicat dacă punctajul obținut este mai mic de 51 de puncte. Înainte de luarea deciziei de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate asigură exercitarea, de către contribuabil, a dreptului de a fi ascultat, aceasta are dreptul să își exprime punctul de vedere sau să notifice despre renunțarea la acest drept, precum și să transmită informațiile, documentele și probele suplimentare considerate relevante în susținerea cauzei, prin intermediul poștei electronice, fără a mai fi necesară prezența acesteia la sediul Fiscului. În acest caz, persoana impozabilă va comunica adresa de e-mail utilizată în relația cu acesta. Compartimentul de specialitate va indica în cadrul notificării adresa de e-mail a organului fiscal utilizată în procesul audierii. În urma verificărilor efectuate, structurile cu atribuții de control competente care au efectuat verificarea, transmit compartimentului de evaluare o adresă care va cuprinde mențiuni referitoare la confirmarea sau infirmarea riscului fiscal, inclusiv motivele de fapt și temeiul de drept. Compartimentul de evaluare va întocmi, în baza adresei primite de la structurile cu atribuții de control competente, referatul cu propunerea de anulare sau de menținere a calității de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA. Dacă persoana impozabilă refuză explicit audierea sau nu răspunde la cele două termene consecutive stabilite în vederea audierii, compartimentul de evaluare întocmește un referat care cuprinde propunerea de anulare a înregistrării în scopuri de TVA. Data anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA este data comunicării deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, cu aceeași dată fiind anulat și certificatul de înregistrare în scopuri de TVA. Decizia privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA se întocmește în două exemplare, din care un exemplar, semnat numai de conducătorul unității fiscale, se comunică persoanei impozabile, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. De precizat că împotriva deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, se poate formula contestație la Fiscul emitent în termen de 45 de zile de la data comunicării. După anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate procedează la înscrierea persoanei impozabile în Registrul persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA a fost anulată și aplică, potrivit reglementărilor legale în vigoare, procedura de radiere, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, în cazul persoanelor impozabile care figurează în acest registru la data anulării înregistrării în scopuri de TVA.