Potrivit Legii nr. 30/2018 pentru completarea art. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscală, administrarea obligaţiilor fiscale datorate de către contribuabilii mijlocii, inclusiv de sediile secundare ale acestora, se realizează de unitatrea fiscală de la nivel judeţean.

Legea nr. 30/2018 introduce de la 1 aprilie 2018 revenirea administrării contribuabililor mijlocii în sarcina unităţilor fiscale judeţene, respectiv al municipiului Bucuresti. În prezent, procesul de transfer se află în desfăşurare. Mutarea a fost decisă de Parlament la sfârşitul lunii decembrie 2017, fiind  publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 49 din 18 ianuarie 2018. Reamintim că, în prezent, firmele mari sunt administrate de către Direcţia marilor contribuabili, firmele mijlocii sunt administrate la nivel regional, iar firmele mici sunt supravegheate la nivel judeţean. Potrivit legii, caracteristicile contribuabililor mijlocii sunt următoarele: cifra de afaceri netă: 35 de milioane de lei; numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar - 50; totalul activelor - 17,5 milioane de lei. Aşa cum stabileşte Ordinul ANAF nr. 560/2016, unităţile fiscale centrale competente pentru administrarea contribuabililor mijlocii şi a sediilor secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor înfiinţate de contribuabilii mijlocii sunt administraţiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul Direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice pentru: contribuabilii persoane juridice care îşi au domiciliul fiscal pe raza teritorială a regiunii; sediile secundare înfiinţate de contribuabilii mijlocii care îşi au domiciliul fiscal pe raza teritorială a regiunii, chiar dacă locul de desfăşurare a activităţii sediilor secundare se află pe raza teritorială a altor regiuni; grupul fiscal unic al cărui reprezentant îşi are domiciliul fiscal pe raza teritorială a regiunii; contribuabilii nerezidenţi pentru care contribuabilii mijlocii au calitatea de reprezentanţi sau reprezentanţi fiscali. Administrarea şi monitorizarea contribuabililor mijlocii constă, conform legii, în: procedura de înregistrare fiscală; administrarea grupului fiscal unic; obligaţii declarative; soluţtionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare; solicitarea documentelor de către contribuabilii mijlocii; comunicarea documentelor solicitate de contribuabilii mijlocii; procedura de plată a obligaţiilor fiscale la contribuabilii mijlocii; procedura de control fiscal la contribuabilii mijlocii; activitatea de soluţionare a contestaţiilor, procedura de îndrumare şi asistenţă pentru contribuabilii mijlocii, respectiv cea de urmărire a respectării înlesnirilor la plată aflate în derulare acordate contribuabililor mijlocii. De asemenea, se mai află în atenţie compensarea şi restituirea obligaţiilor bugetare, executarea silită a contribuabililor mijlocii, inspectia economico-financiară la contribuabili mijlocii.