ANAF. Eşalonarea simplificată în 2022
Eşalonarea simplificată se aprobă, potrivit prevederilor legale, pe o perioada de cel mult 12 luni şi se poate face pentru obligaţiile fiscale principale şi accesorii restante a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare datei depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
În baza Ordonanţei Guvernului nr. 11/2021, s-a introdus în Codul de procedură fiscală o procedură permanentă, de eşalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligaţiile fiscale administrate de unitatea fiscală centrală (capitolul IV.1 din Codul de procedura fiscală). Eşalonarea se acordă pentru toate obligaţiile fiscale înscrise în certificatul de atestare fiscală şi nu se acordă pentru obligaţiile fiscale care au făcut deja obiectul unei eşalonări, respectiv pentru obligaţiile fiscale în sumă totală mai mică de 500 lei în cazul persoanelor fizice, 2.000 lei în cazul asocierilor fără personalitate juridică şi 5.000 lei în cazul persoanelor juridice. Condiţiile necesare pentru a putea beneficia de eşalonare sunt, cumulativ, următoarele: solicitantul trebuie să depună o cerere la ANAF şi un grafic de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare (cererea se poate depune şi prin intermediul serviciului SPV); să nu se afle în procedura falimentului; să nu se afle în dizolvare; să nu înregistreze obligaţii fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioară datei depunerii cererii şi nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală; să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară; să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Această condiţie trebuie îndeplinită la data eliberării certificatului de atestare fiscală. Condiţia aceasta este îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către ANAF. După primirea cererii, Fiscul eliberează, din oficiu, certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică solicitantului. Acesta se eliberează în maxim 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, inclusiv în cazul cererilor depuse de debitorii persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere. Pentru rata de eşalonare la plată achitată cu întârziere până la următorul termen de plată din graficul de eşalonare precum şi pentru diferenţele de obligaţii fiscale marcate şi rămase nestinse după soluţionarea deconturilor cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare, se percepe o penalitate al carei nivel este de 5% din: suma rămasă nestinsă din rata de eşalonare, reprezentând obligaţii fiscale principale şi/sau obligaţii fiscale accesorii eşalonate la plată, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eşalonării la plată, după caz; diferenţele de obligaţii fiscale marcate şi rămase nestinse după soluţionarea deconturilor cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare. Penalitatea se face venit la bugetul de stat. De precizat, în încheiere, că Procedura de acordare a eşalonării la plată, în formă simplificată se regăseşte în Ordinul 1.767/2021.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.