Semnătura electronică extinsă este creată pe baza unui certificat digital calificat emis de un furnizor acreditat de servicii de certificare şi a unei aplicaţii specializate pe crearea semnaturii.

Potrivit unui Proiect de Ordin al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), lansat în dezbatere publică la începutul acestei săpotămâni, noi acte ar putea fi certificate prin semnătură electronică extinsă. Conform documentului, utilizarea semnăturii electronice extinse va fi facultativă pentru o perioada de şase luni de la intrarea în vigoare a noilor reglementări, urmând ca după aceea să devină obligatorie. Proiectul de Ordin al ANAF, care poate fi consultat pe site-ul Direţiei Generale a Vămilor, semnătura electronică extinsă ar putea fi utilizată la derularea formalităţilor vamale pentru mărfurile introduse şi scoase din Uniunea Europeană prin birouri vamale din România, se arată în documentul citat. Dispoziţiile propuse de Fisc stabilesc că folosirea semnăturii electronice extinse urmează să se implementeze în faza pilot pentru declaraţiile sumare de intrare depuse în aplicatia ICS-RO pentru mărfurile ce urmează a fi introduse în Uniunea Europeană pe baza unei declaraţii sumare de intrare. "Transmiterea de către declarant/reprezentant a declaraţăiei sumare de intrare, a cererii de rectificare sau a cererii de recrutare, prin intermediul aplicaţiei ICS-RO, la biroul vamal se realizează cu semnătura electronică extinsă", se menţionează în proiectul de act normativ. Aplicaţia ICS-RO va transmite, conform prevederilor aflate în dezbatere publică, mesaje de răspuns către declarant/reprezentant, având ataşată semnătura electronică extinsă, iar în cazul în care declaraţia sumară de intrare a fost selectată de unul sau mai multe criterii de risc comunitare/naţionale sau pentru control, mesajul "eliberare pentru intrare" transmis de către lucrătorul vamal va avea ataşat semnătura electronică extinsă. Utilizarea semnăturii electronice extinse în aplicaţia ICS-RO ar putea fi facultativă pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a Proiectului de Ordin, dacă acesta va fi aprobat. După expirarea acestui termen utilizarea semnăturii electronice extinse va deveni obligatorie. Dacă reglementările propuse de Fisc vor fi aprobate, ele ar urma să între în vigoare pe 15 septembrie 2014. Reamintim că Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică stabileşte că semnătura electronică extinsă reprezintă acea semnătura electronică care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: este legată în mod unic de semnatar; asigură identificarea semnatarului; este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar; este legată de datele în formă electronică, la care se raportează în aşa fel încât orice modificare ulterioară a acestora este identificabilă. Înscrisul în formă electronică, căruia i s-a încorporat, ataşat, sau i s-a asociat logic, o semnătura electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice, este asimilat, în ceea ce priveşte condiţiile şi efectele sale, cu înscrisul sub semnătură privată - se arată în legislaţia în vigoare. În cazurile în care, potrivit legii, forma scrisă este cerută ca o condiţie de probă sau de validitate a unui act juridic, un înscris în formă electronică îndeplineşte această cerinţă dacă i s-a încorporat, ataşat, sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii.