SAF-T este un standard internaţional de schimb de date între companii și autoritățile fiscale pe cale electronică.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat zilele trecute proiectul „Consolidarea capacităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de a susţine iniţiativele de modernizare“. Obiectivul proiectului naţional este de consolidare a capacităţii ANAF şi de a susţine iniţiativele de modernizare, prin introducerea de servicii publice electronice ce optimizează procesele decizionale orientate către mediul de afaceri, inclusiv prin implementarea unui fişier standard internaţional de control pentru operatorii economici (SAF-T). Practic, înseamnă că firmele pun la dispoziția Fiscului informații, iar acesta le monitorizează și apreciază dacă mai sunt sau nu necesare controale, inclusiv pentru rambursări de taxe. Intrarea în producţie a sistemului SAF-T ar putea deveni posibilă în trimestrul IV al anului 2020, iar termenele privind obligativitatea raportării în acest sistem vor constitui subiect de analiza în cursul anului viitor. Potrivit oficialilor instituţiei, Proiectul SAF-T reprezintă doar o parte dintr-un pachet de măsuri mult mai complex, cu menirea de a reforma ANAF. Acest fişier standard de control contribuie la îmbunătăţirea calităţii actului administrativ, sprijinind atât conformarea fiscală a contribuabililor, cât şi detectarea si reducerea fraudei fiscale, respectiv asigurarea unei analize de risc mai eficiente. Proiectul este cofinanțat cu bani europeni, iar costul acestuia se ridică la 84,7 milioane de lei, din care 71,13 milioane de lei fonduri UE. Rezultatele așteptate de ANAF sunt: analiza activităților ANAF realizată, precum și bune practici în materie de administrare fiscală însușite; Fișierul Standard de Audit (SAF-T) implementat, reprezentând o structură standardizată a informațiilor relevante pentru controalele fiscale în vederea reducerii costului conformării pentru societăți; propuneri de amendare a legislației primare și secundare privind obligația contribuabilului de a depune Fișierul Standard de Audit - formulate; îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților personalului din cadrul ANAF (nivel central și local) prin derularea unor sesiuni de instruire specifice administrării fiscale. Introducerea SAF-T ar simplifica mult relația firmelor cu ANAF, întrucât ANAF ar putea face unele verificări electronic, fără să mai fie nevoie să trimită oameni în control la firme. În urma acestor verificări preliminare de la distanță, ANAF ar putea lămuri rapid unele neclarități, restrângând astfel numărul de firme la care trebuie să meargă în control. De precizat, în încheiere, că proiectul se derulează pe o perioadă de 24 de luni, la finalul căreia se așteaptă, în esență, creșterea colectării veniturilor la buget, prin implementarea unor procese informatizate, inclusiv aplicarea unui fișier standard internațional de audit pentru toți operatorii economici.