Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a publicat, pe site-ul instituţiei, spre consultare publică, proiectul de Lege privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecţie a consumatorilor şi de modernizare a acestor norme, precum şi hotărârea privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare.

Conform Hotărârii propuse de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), magazinele vor fi obligate, prin lege, să afișeze la reducerile de preț care a fost cel mai scăzut preț din ultimele 30 de zile înainte de ofertă, scopul Hotărârii fiind să ofere clienților o armă împotriva ofertelor înșelătoare. Concret, Proiectul introduce un articol nou în Hotărârea Guvernului nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare privind informațiile pentru consumatori legate de reducerile de preț. Astfel, orice notificare de reducere a prețului trebuie să indice clar prețul aplicat anterior de comerciant, este vorba aici despre prețul anterior care reprezintă cel mai scăzut preț practicat de comerciant în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț, astfel încât consumatoul să poată identifica în mod clar reducerea. Proiectul Hotărârii de Guvern prevede introducerea în lege a următorului articol: „Orice notificare de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț. Prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de comerciant în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț. În cazul bunurilor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid (în special alimentele), prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de comerciant în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț. În cazul ȋn care produsul a fost prezent pe piață mai puțin de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai mic preț practicat de comerciant de la data punerii produsului pe piata, înainte de data aplicării reducerii de preț”. Totodată, mai precizează noile prevederi legale, dacă reducerea de preț este majorată treptat în perioada ultimelor 30 de zile, prețul anterior este considerat prețul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preț”. De precizat că aceste noi reglementări propuse de ANPC ar trebui să intre în vigoare la data de 28 noiembrie 2021, urmând ca aplicarea efectivă să aibă loc începând cu data de 28 mai 2022.

Totodată, ANPC a mai lansat în dezbatere publică şi un proiect de lege privind o mai bună reglementare a protecției drepturilor consumatorilor în fața produselor digitale, din ce în ce mai prezente pe piața mondială. În opinia reprezentanţilor instituţiei, consumatorii trebuie să aibă stipulate în legislație drepturi obligatorii clare în ceea ce privește conținutul digital sau serviciile digitale pe care le primesc, trebuie să respecte cerințele convenite între comerciant și consumator în contract sau la care obțin acces de oriunde din UE, fapt care ar duce la reducerea prejudiciului suferit în prezent de consumatori, dar și la sporirea încrederii acestora de a achiziționa conținut digital sau servicii digitale. Acest Proiect de lege se află în dezbatere publică până pe data de 2 aprilie 2021, pe site-ul instituției, www.anpc.ro, la secțiunea Transparență Decizională.