Noile aparate vor fi utilizate doar din 2017, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial, care modifică, pentru a doua oară, calendarul schimbării caselor de marcat.

Potrivit legii, casele de marcat dotate cu role jurnal pe suport hârtie vor fi înlocuite, treptat, cu aparate de marcat echipate cu jurnal electronic. Pentru a nu crea disfuncţionalităţi în activitatea operatorilor economici, Guvernul a decis să existe perioade tranzitorii pentru dotarea acestora cu case de marcat cu jurnal electronic. Faţă de prevederile Legii nr. 267/2015, actul normativ apărut în Monitorul Oficial  nr. 0923/14 decembrie 2015, este vorba despre OUG nr. 57/2015, amână cu şase luni termenul de la care va curge obligativitatea utilizării caselor de marcat cu jurnal electronic. Noile prevederi legale modifică punctual mai multe acte normative printre care OUG nr.28/1999 privind casele de marcat fiscale, Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015, Legea contabilității, și unele acte normative ce reglementează activitatea din sectorul exploatării resurselor naturale ori energiei electrice şi gazului natural. Concret, potrivit ultimelor modificări, marii contribuabili vor utiliza noile aparate începând cu data de 1 aprilie 2017, în timp ce de la 1 iulie 2017 aceeaşi obligaţie va reveni şi contribuabililor mijlocii. În ceea ce-i priveşte pe contribuabilii mici, aceştia vor fi obligaţi să folosească aparate de marcat cu jurnal electronic începând cu data de 1 noiembrie 2017. Atenţie! Din 1 ianuarie 2017 va fi interzisă comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal. Nerespectarea acestei prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu o amendă de 3.000 de lei. De asemenea, noile case de marcat vor trebui conectate la un sistem de supraveghere şi monitorizare, pentru transmiterea datelor către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), la nivelul acesteia fiind întocmit, în formă electronică, un registru naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti. Supravegherea şi monitorizarea aparatelor de marcat electronice fiscale se va realiza de către Fisc. În acest sens, firmele vor fi obligate să asigure conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, pentru transmiterea de date fiscale către ANAF. Totodată, firmele care nu se vor conforma noilor dispoziţii vor risca amenzi de mii de lei precum şi suspendarea activităţii.

Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale se va aproba, conform acestui nou act normativ, până la data de 1 februarie 2018. Ţinând seamă de aceste modificări, avizele privind distribuţia aparatelor de marcat electronice fiscale acordate distribuitorilor autorizaţi îşi menţin valabilitatea până la data expirării, dar nu mai târziu de data de 1 ianuarie 2017. De precizat că, potrivit legii,  comercializarea acestor case de marcat după data de 1 ianuarie 2017 constituie contravenție și se sancționează cu amendă în cuantum de 3.000 lei. Totodată, de la 1 octombrie 2016, faţă de termenul anterior -1 aprilie 2016, Comisia autorizează numai distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale reprezentate de casele de marcat electronice fiscale şi alte sisteme ce includ dispozitive cu funcţii de case de marcat, echipate cu dispozitiv de memorare a jurnalului electronic, care înglobează constructiv un modul fiscal, prin intermediul căruia controlează memoria fiscală, dispozitivul de imprimare, dispozitivul de memorare, afişajul client, dispozitivul de salvare externă şi dispozitivul de comunicaţie externă care permite integrarea într-un sistem informatic.