Potrivit Ordinului ANAF nr. 1.847/2014, înainte de a fi declaraţi inactiviti, contribuabilii vor fi verificaţi atât de inspectorii fiscali, cât şi de cei antifraudă.

Potrivit Codului de procedură fiscală, pentru a fi declaraţi inactivi contribuabilii trebuie să se afle în una din următoarele situaţii: nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nici o obligaţie declarativă prevăzuta de lege; se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit Fiscului identificarea acestuia; Fiscul a constatat că nu funcţioneaza la domiciliul fiscal declarat. Până acum, legislaţia prevedea că firmele care urmau să fie declarate inactive erau supuse unor controale ale Fiscului. Noul act normativ stabileşte însă reguli mai clare în acest sens, actualizând vechea procedură. Mai exact, contribuabilii care se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale sau nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat vor fi verificaţi de inspectorii fiscali şi de inspectorii antifraudă înainte de emiterea deciziilor de declarare a inactivităţii acestora, aceeaşi măsură fiind aplicată şi în cazul contribuabililor care vor fi reactivaţi. Astfel, înainte ca un contribuabil să fie reactivat, inspectorii fiscali şi cei antifraudă vor verifica dacă este îndeplinită una dintre cele trei condiţii obligatorii pentru reactivare. Mai exact, aceştia vor verifica dacă contribuabilul funcţionează la domiciliul fiscal declarat. În plus, noile dispoziţii actualizează conţinutul formularelor pentru declararea inactivităţii, cât şi pe cele pentru îndreptarea erorilor materiale şi pentru reactivarea contribuabililor declaraţi inactivi. Dacă Fiscul, în urma deplasării la faţa locului, constată că adresa la care a fost declarat domiciliul fiscal al contribuabilului nu există, va întocmi un proces-verbal prin care se va consemna această situaţie şi va trimite la adresa de domiciliu a reprezentantului legal al contribuabilului invitaţia prin care acesta este solicitat să se prezinte la sediul unoităţii fiscale pentru clarificarea situaţiei sale fiscale. Potrivit noilor dispoziţii, la finalizarea controlului, Fiscul va realiza un dosar care va cuprinde: procesul-verbal întocmit ca urmare a acţiunii de control împreună cu invitaţiile prin care reprezentantul legal al contribuabilului a fost solicitat să se prezinte la sediul unităţii pentru clarificarea situaţiei sale fiscale; avizul privind propunerea de declarare în inactivitate. În situaţia în care contribuabilul nu desfăşoară activitate la domiciliul fiscal declarat, unitaatea de inspecţie fiscală/inspectorii antifraudă va/vor solicita în scris, prezenţa unui reprezentant legal al acestuia la sediul unităţii de inspectie fiscală/Directiei generale antifraudă fiscală, stabilind data şi ora de prezentare. În cazul în care contribuabilul are sedii secundare, solicitarea va fi trimisă şi la adresele unde acestea funcţionează. Dacă reprezentantului legal al contribuabilului NU se va prezenta, atunci va fi încheiat un Proces-verbal în care se vor preciza acţiunile întreprinse pentru identificarea acestuia, anexându-se, de asemenea: invitaţiile de a se prezenta la sediul Fiscului/Direcţia generală antifraudă fiscală pentru clarificarea situaţiei sale fiscale, împreună cu documentele care să ateste că acestea au fost transmise, dar şi cele care să ateste că respectivul contribuabil nu funcţioneaza la domiciliul fiscal declarat. Ordinul ANAF nr. 1.847 a prelungit, totodată, termenul în care contribuabilii inactivi şi cei reactivaţi sunt înscrişi în Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi. Astfel, Compartimentul de specialitate va înscrie o serie de date despre starea unei societăţi în Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi, în termen de cel mult 5 zile de la data comunicarii Deciziei, şi nu în termen de 3 zile cum era prevăzut în vechea legislaţie. O ultimă precizare: Ordinul ANAF nr. 1.847/2014 a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 535 din 18 iulie 2014 şi a intrat în vigoare la data publicării.