Din acest an, certificarea declaraţiilor fiscale
Certificarea declaraţiilor a fost introdusă acum şase ani, dar aplicarea ei a fost amânată de trei ori, termenul fiind prelungit prin acte normative ale Guvernului.
Anul trecut, Guvernul şi Ministerul de Finanţe n-au mai modificat termenul la care intră în vigoare certificarea declaraţiilor anuale de impozit pe profit, astfel că procedura se aplică începând cu acest an. Astfel, conform art. 83 alin. (5) din Codul de Procedură Fiscală, declaraţia fiscală anuală de impozit pe profit a contribuabililor persoane juridice, Formularul 101, trebuie certificată de către un consultant fiscal, în condiţiile legii, cu excepţia celor pentru care este obligatorie auditarea. Certificarea declaraţiilor anuale de impozit pe profit constă în verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise în declaraţii pe baza informaţiilor şi documentelor prezentate de contribuabili. Astfel, consultantul fiscal emite o notă de certificare, care însoţeşte declaraţia anuală de impozit pe profit şi în care se menţionează dacă certificarea se face cu rezerve sau fără. Certificarea obligatorie a declaraţiilor anuale de impozit pe profit a fost introdusă prin OG nr. 47/2007, prin care se stabilea că se aplica de la 1 ianuarie 2008, însă, prin OG nr. 19/2008, certificarea declaraţiilor a fost suspendată până la data de 1 ianuarie 2010. De asemenea, prin OUG nr. 35/2011, termenul de aplicare a fost prorogat până la 1 ianuarie 2013, iar Legea nr. 162/2012, a amânat certificarea declaraţiilor anuale de impozit pe profit până la 1 ianuarie 2014. Până în prezent, Executivul şi Ministerul de Finanţe au lăsat nemodificat acest ultim termen de intrare în vigoare a certificării declaraţiilor anuale de impozit pe profit, astfel că prima dată limită până când contribuabilii trebuie să facă acest lucru este 25 martie 2014. Atenţie! Activitatea de consultanţă fiscală poate fi desfăşurată numai de consultanţii fiscali înscrişi în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală, la secţiunea membri activi. Conform CCF, la sfârşitul anului 2013, în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală erau înscrişi 5.911 membri, persoane fizice, din care 4.529 consultanţi fiscali activi, respectiv 462 societăţi de consultanţă fiscală. În situaţia în care certificarea declaraţiilor fiscale de către consultanţii fiscali va fi aprobată prin act normativ, Consiliul superior al CCF va asigura elaborarea legislaţiei secundare, respectiv Norme tehnice de certificare a declaraţiilor fiscale ale contribuabililor persoane juridice, prin care să se stabilească principiile generale aplicabile activităţii de certificare a declaraţiilor, cu respectarea cerinţelor cuprinse în standardele profesionale şi în Codul privind conduita etică şi profesională în domeniul consultanţei fiscale, proceduri ce ar putea fi supuse, după caz, avizului Ministerului Finanţelor Publice.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.