Activitățile cooperativelor agricole sunt axate pe furnizare de servicii, achiziții și vânzări, procesare a produselor agricole, manufacturiere și de mică industrie în agricultură, exploatare și gestionare a terenurilor agricole, silvice, piscicole și a efectivelor de animale, finanțare, asistență mutuală și asigurare agricolă.

Cooperativa agricolă reprezintă o asociație autonomă de persoane fizice și/sau juridice, după caz, persoană juridică de drept privat, constituită pe baza consimțământului liber exprimat de părți, funcționează cu minimum cinci persoane și exercită o activitate economică, tehnică și socială destinată furnizării de bunuri, servicii și locuri de muncă, exclusiv sau preponderent pentru membrii ei. Există două tipuri de cooperative agricole: cooperative de gradul I - constituite din asociații de persoane fizice; cooperative de gradul II - formate din persoane juridice constituite din cooperativele de gradul I, în majoritate, sau persoane fizice și juridice, după caz. Documentele necesare pentru înregistrarea în registrul comerţului, înregistrarea fiscală şi autorizarea funcţionării cooperativei agricole de gradul I şi gradul II sunt următoarele: Cererea de înregistrare (original) - formular; Anexa 1 privind înregistrarea fiscală - formular; Declaraţia-tip pe propria răspundere semnată de asociaţi sau de administratori din care să rezulte că persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de lege în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii pentru activităţile precizate în declaraţia-tip (model 2 - original); Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării firmei (original); Dacă este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii (original); Actul constitutiv al cooperativei agricole încheiat în formă autentică (original şi copie); Statutul cooperativei agricole semnat de membrii fondatori (original); Dovezile privind sediul social/secundar al societăţii cooperative (copie); Dovezile privind efectuarea vărsămintelor numărului minim de părţi sociale subscrise; în cazul aporturilor în natură - actele privind dovada proprietăţii asupra bunurilor (copii); Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzori, persoanelor împuternicite, după caz (copii) - detalii; Declarațiile date pe propria răspundere, după caz, de către fondatori, administratori, cenzori, din care să reiasă că îndeplinesc condițiile legale pentru deținerea acestor calități (original); pentru fondatorul persoană juridică actele de înregistrare, în copie, hotărârea organului statutar al fondatorului persoană juridică privind participarea la constituirea societăţii cooperativă (original) şi mandatul pentru persoana abilitată să semneze actul constitutiv în numele şi pe seama fondatorului persoană juridică, în original. De asemenea, sunt necesare, după caz: avizele prealabile prevăzute de legile speciale (original); împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original); dovezile privind plata taxei de registru - 250 lei - taxele de registru;150 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2014; tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. Formularele se distribuie la sediul ORC, iar soluţionarea cererii revine în competenţa directorului ORC de pe lângă Tribunal şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate care poate/pot dispune administrarea şi a altor acte doveditoare decât cele enumerate mai sus.