Proiectul transpune soluțiile digitale prevăzute de noua Directivă europeană în materia societăților 2019/1151 și propune o abordare unitară a procesului de înregistrare în registrul comerțului.

Ministerul Justiției a lansat în consultare publică proiectul de Lege privind registrul comerțului. Potrivit inițiatorilor, actul normativ  reunește în conținutul său toate formalitățile și etapele care au ca finalitate înregistrarea în registrul comerțului, precum și aspectele strâns legate de procedura de înregistrare, cum ar fi noua organizare a competenței de soluționare a cererilor de înregistrare sau regimul de acces al publicului la datele privind profesioniștii înregistrați în registrul comerțului. Conform Expunerii de motive, principalele obiective pe care proiectul le are în vedere, precum și cele mai importante soluții de reglementare pe care aceasta le propune se referă la: accesibilitatea online a tuturor formalităților pentru constituirea unei societăți și înregistrarea unei sucursale prin utilizarea mijloacelor de identificare electronică și a mijloacelor electronice de comunicare. Astfel: actul constitutiv se poate întocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu opțiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC; actul constitutiv formular-tip sau, după caz, cel individualizat, se semnează de către toți fondatorii sau de reprezentanții acestora cu semnătură electronică calificată; cererile de înregistrare și înscrisurile depuse în susținerea acestora întocmite de avocați sau de notari publici se pot semna de către aceștia cu semnătură electronică calificată și se pot transmite prin mijloace electronice; procedura de înregistrare a sucursalelor companiilor cu sediul principal într-un stat membru UE se simplifică prin eliminarea documentelor și informațiile ce sunt/vor putea fi obținute/verificate prin sistemul de interconectare a registrelor comerțului - BRIS; folosirea unei platforme electronice centrale, ținută de registrul comerțului, pentru publicarea actelor și faptelor înregistrate/menționate/depuse/vizate în/la/de registrul comerțului, Buletinul electronic al registrului comerțului;  certificatele de înmatriculare și certificatele constatatoare vor putea fi emise și în format electronic semnate cu semnătură electronică calificată/sigiliul electronic calificat. Totodată, noul act normativ stabileşte printre altele cerința de efectuare a vărsământului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii, în acest sens fiind prevăzută o etapizare, ulterioară momentului constituirii, a vărsării capitalului social subscris (30% în 3 luni, iar restul în 12 luni, cu excepția aportului în natură, care poate fi efectuat în 2 ani de la data înmatriculării). De asemenea, se elimină: depunerea dovezii rezervării denumirii; depunerea unor declarații pe propria răspundere, prin includerea lor, într-o formă simplificată, în actul constitutiv; cerința depunerii specimenului de semnătură pentru reprezentanții legali. În proiect se prevede extinderea categoriilor de informații care

 pot fi obținute cu titlu gratuit din registrele statelor membre, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor. Totodată, devin disponibile mai multe date în registru, de exemplu, în privința sucursalelor şi, de asemenea, informații user friendly, care vor fi la dispoziția publicului, pe portalul de servicii online al ONRC și pe pagina de internet a instituției, în limbile română și engleză, cu privire la aspectele cele mai importante în constituirea persoanelor juridice și înregistrarea persoanelor fizice și juridice. De precizat, în încheiere, că Proiectul de lege privind registrul comerțului și expunerea de motive ce îl însoțește pot fi consultate pe site-ul Ministerului Justiției.