Scopul modificării Programului Naţional Apicol este, în primul rând, creşterea numărului familiilor de albine şi creşterea calitativă a produselor apicole, dar şi îmbunătăţirea indicatorilor de producţie, creşterea nivelului de valorificare a resurselor de natură vegetală.

Printre modificările avute în vedere se numără cele legate de achiziţionarea prin intermediul cooperativelor de maturator, centrifugă, topitor de ceară cu abur din inox, introducându-se un termen de transmitere a proceselor verbale încheiate între cooperativă şi membrii acesteia, dar şi sancţiunea aplicată în cazul în care nu sunt transmise în termenul prevăzut. În cazul achiziţionării de medicamente pentru tratarea varoozei şi nosemozei, atât pentru apicultura convenţională, cât şi pentru apicultura ecologică, se reglementează numărul maxim de medicamente care se pot deconta, respectiv 3 medicamente diferite, în vederea controlului eficient al utilizării fondurilor alocate prin Program. Noile prevederi stabilesc, de asemenea, că este necesar ca aceştia să fie autorizaţi sanitar veterinar pentru comercializare, iar ca document justificativ – să se prezinte copia documentului care atestă autorizarea sanitară veterinară pentru comercializare a furnizorilor de medicamente. Pentru fiecare măsură, documentele care atestă efectuarea plăţilor trebuie să fie întocmite potrivit prevederilor codului fiscal în vigoare la data efectuării plăţii. Având în vedere că se decontează 25% din totalul stupilor cu familii de albine deplasaţi în pastoral, în documentul care atestă deplasarea în pastoral trebuie să fie menţionat numărul de stupi deplasaţi in pastoral. De asemenea, ,MADR a reformulat textul pentru cheltuielile eligibile la achiziţionarea de accesorii apicole astfel: „preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de colectoare de polen şi/sau colectoare de propolis, dar nu mai mult de 20% colectoare din totalul stupilor cu familii de albine deţinuti de apicultor la data eliberării adeverinţei ANZ, cu condiţia să menţină minimum 3 ani accesoriile achiziţionate începând cu data achiziţiei. Totodată, pentru exactitatea reglementării, în cazul achiziţionării de mătci si/sau familii de albine pentru apicultura convenţională sau ecologică, au fost redefinite dimensiunile minime/maxime ale efectivului deţinut în vederea achiziţionării de mătci şi/sau familii de albine. Pentru evitarea creării condiţiilor artificiale, MADR consideră că este necesar să fie reglementată condiţia ca furnizorii de medicamente, mătci, familii de albine sau stupi să nu poată fi şi beneficiari ai produsului pentru care sunt furnizori în Programul naţional apicol pentru perioada 2017-2019. De asemenea, tot pentru evitarea creării condiţiilor artificiale, în cadrul Programului, solicitantul care este şi furnizor constituit sub o altă formă de organizare decât cea prin care solicită sprijin, nu este eligibil. În ceea ce priveşte termenul limită de depunere a cererilor, termenul de 15 august se înlocuieşte cu 1 august, din cauza timpului redus pentru efectuarea, până la data de 15 octombrie, atât a controalelor administrative şi la faţa locului, cât şi a plăţii sprijinului, având în vedere numărul mare de apicultori solicitanţi ai sprijinului.

Autorităţile doresc ca, prin aplicarea acestor măsuri, să se asigure dezvoltarea unor exploataţii viabile şi eficiente pentru asigurarea cu produse competitive a pieţei interne şi externe în condiţii de calitate controlată, precum şi dezvoltarea economiei rurale. Conform actului normativ, şi mediul de afaceri va beneficia de pe urma acestor schimbări, astfel fiind preconizată o îmbunătăţire a activităţii de marketing şi diversificarea gamei sortimentale a produselor apicole, precum şi iniţierea, respectiv extinderea mediului de afaceri profitabil în spaţiul rural, care va determina dezvoltarea economică a acestuia.