Proiectul „E-factura - sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.

Implementat de Ministerul Finanţelor şi ANAF cu scopul de a creşte gradul de colectare a TVA şi de a preveni/combate evaziunea fiscală, sistemul de facturare electronică RO e-Factura va deveni operaţional  începând din acest an. Indiferent că este vorba despre tranzacţii cu autorităţile publice (B2G, Business to Government) sau între companii private (B2B, Business to Business), sistemul permite monitorizarea şi verificarea acestora în timp real, cu importante avantaje practice pentru contribuabili. Sistemul Ro e-Factura este interconectat cu celelalte sisteme deţinute de statele membre ale Uniunii Europene, astfel că orice firmă va putea participa la procesul de achiziţii publice din oricare altă ţară UE. Potrivit prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 130/2021, deocamdată facturarea electronică este operaţională doar pentru firmele care comercializează produse considerate de risc: legume, fructe, apa (minerală, naturală, gazeificată) alcool, haine, încălţăminte, nisip, pietriş şi clădiri noi. Astfel, sistemul va fi utilizat de firme după cum urmează: în perioada 1 aprilie - 30 iunie 2022, firmele precizate mai sus pot emite facturile în sistemul e-Facturare, indiferent dacă beneficiarii sunt, sau nu, înregistraţi în sistem; începând cu data de 1 iulie 2022, aceste firme sunt obligate să transmită facturile în sistemul e-Facturare, indiferent dacă beneficiarii sunt înregistrati, sau nu, în sistem. Prin Ordinul ANAF nr. 12/2022, au fost reglementate categoriile de produse şi bunuri, inclusiv grupele şi codurile NC, considerate cu risc fiscal pentru care facturile de livrare vor fi comunicate prin intermediul sistemului e-Facturare, lista produselor cu risc fiscal urmând să fie reevaluată periodic conform prevederilor OUG nr. 130/2021. Potrivit oficialilor, începând cu 1 ianuarie 2023, sistemul va deveni, după toate probabilităţile, obligatoriu pentru toate firmele şi toate tranzacţiile, fapt anunţat de altfel încă de la lansarea proiectului în martie 2020. De precizat, în încheiere, că pentru a utiliza sistemul, operatorii economici emitenți ai facturii trebuie să fie înregistrați în Spațiul Privat Virtual (SPV) în nume propriu sau printr-un împuternicit, iar autoritățile și entitățile contractante destinatare ale facturii trebuie să fie înregistrate în Registrul Entităților Publice.