Contribuabilii care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţile competente în gestionarea fondurilor europene vor putea solicita amânarea la plată a impozitelor şi taxelor, pe o perioadă de maximum doi ani.

Penalităţi la depăşirea termenului

Noi reguli privind amânarea la plată a obligaţiilor fiscale, intrate în vigoare în luna iunie, stabilesc că persoanele care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene (autorităţi de management şi/sau organisme intermediare) vor putea să solicite amânarea la plată a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate statului, inclusiv a obligaţiilor accesorii administrate de Fisc sau transmise spre recuperare acestei autorităţi. Potrivit OUG nr. 50/2013, amânarea la plată se va acorda în limita sumei de încasat de la autorităţile competente şi în ordinea vechimii obligaţiilor fiscale, pentru o perioadă de maximum doi ani. În cazul în care contribuabilul nu finalizează procedura de amânare la plată în cei doi ani, atunci aceasta încetează, iar contribuabilul va datora dobânzi, penalităţi de întârziere sau accesorii, potrivit legii, pe întreaga perioadă de amânare la plată. Pentru a pune în practică aceste măsuri, Ministerul Finanţelor a lansat, recent, în dezbatere publică un Proiect de Ordin pentru aprobarea procedurii de aplicare a prevederilor OUG nr. 50/2013, document care stabileşte cum pot contribuabilii să solicite amânarea la plată a obligaţiilor fiscale. În plus, documentul cuprinde modelul şi conţinutul unor formulare, precum şi modul de completare a cererii de amânare la plată şi documentele care trebuie să însoţească cererea.

Obligaţii amânate la plată

Astfel, pentru obligaţiile fiscale principale şi accesorii administrate de ANAF sau pentru alte sume datorate bugetului şi transmise spre recuperare acestei autorităţi, Fiscul poate acorda următoarele înlesniri la plată: amânarea la plata a obligaţiilor fiscale principale, precum şi a obligaţiilor fiscale accesorii în situaţia în care contribuabilii au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene în baza contractelor de finanţare încheiate cu acestea; anularea obligaţiilor fiscale accesorii, în situaţia în care contribuabilul a renunţat la dreptul de a percepe sau încasa dobânzi, penalităţi sau accesorii de orice natură aferente creanţelor de încasat de la autorităţile competente, iar amânarea la plată a fost finalizată; scutirea la plată a obligaţiilor fiscale accesorii aferente obligaţiilor fiscale principale scadente, pentru perioada cuprinsă între data la care trebuia efectuată plata de către autoritatea competentă, potrivit termenelor stabilite în contractul de finanţare urmare unei cereri de rambursare, şi data efectuării plăţii, în cazul contribuabililor care au încasat după termenul contractual sume aferente cererilor de rambursare autorizate la plată înainte de data de 3 iunie 2013; amânarea la plată, în vederea scutirii, a obligaţiilor fiscale accesorii aferente obligaţiilor fiscale principale scadente după data depunerii cererii de rambursare la autoritatea competentă, în cazul contribuabililor care au de încasat sume ca urmare a unei cereri de rambursare cu termenul de plată depăşit.