Prin Proiectul cu privire la procesul de digitalizare al Oficiului National al Registrului Comerţului (ONRC), Ministerul Justiţiei propune eliminarea anumitor formalităţi, una dintre modificări vizând faptul că în nicio etapă a procesului de înfiinţare a unei societăţi nu va fi necesară prezenţa la ghişeu, totul realizându-se pe cale electronică.

Proiectul de Ordin pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind modul de ţinere a registrelor comerţului, de efectuare a înregistrărilor şi de eliberare a informaţiilor, aprobate prin Ordinului MJ nr. 2594/C/2008, va transpune, în legea română, Directiva Digitalizare, permiţându-se astfel constituirea şi înregistrarea unei societăţi comerciale, în integralitate pe cale electronică, fără prezenţa, în nicio etapă, la ghişeu a solicitantului. Proiectul propune eliminarea din procesul de înregistrare în registrul comerţului a unor formalităţi care nu mai prezintă utilitate, în condiţiile în care datele pot fi obţinute din baza de date a registrului comerţului sau prin mecanisme de colaborare interinstituţională, unele dintre acestea putând constitui şi impedimente în transpunerea Directivei Digitalizare. Concret, NU vor mai fi astfel necesar a fi prezentate la înregistrare: dovada rezervării denumirii - obligaţia de prezentare a dovezii rezervării firmei/emblemei este îndeplinită prin grija personalului  Oficiului Registrul Comerţului, în cazurile în care solicitantul indică, în orice modalitate, numărul de înregistrare a acesteia; actele de înregistrare a fondatorilor, administratorilor, cenzorilor/auditorilor persoane juridice, pentru persoanele juridice române - pentru care datele pot fi verificate în sistemul informatic integrat al ONRC; documentele care atestă efectuarea vărsămintelor sau calitatea de proprietar, în cazul declarării patrimoniului de afectaţiune, pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi familiale; hotărârea organului statutar privind participarea la constituirea societăţii a fondatorilor persoane juridice - informaţie disponibilă deja în registrul comerţului şi care poate fi preluată, la momentul verificării dosarului de înregistrare, prin grija personalului ONRC; certificatul de bonitate a persoanelor juridice nerezidente care participă la constituirea unei societăţi, emis de o bancă sau de camera de comerţ competentă din ţara de naţionalitate; orice documente care au fost anterior depuse şi menţionate în registrul comerţului, pentru care s-a efectuat publicitatea prevăzută de lege; documente emise anterior de ORCT, solicitate a fi depuse în susţinerea unor cereri de înregistrare (certificate de înregistrare, certificate constatatoare privind autorizarea funcţionării); copii certificate de pe certificatele de înregistrare a persoanelor juridice care dobândesc calitatea de asociaţi pentru persoanele juridice române; actul de înregistrare a persoanelor juridice române care deţin calitatea de administrator/director/membru al directoratului; dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui, la dizolvarea şi lichidarea simultană a unei societăţi; certificatul de deces, în cazul dobândirii de părţi sociale prin succesiune, în situaţia în care s-a prevăzut clauza continuării societăţii cu moştenitorii.