Prin Legea nr. 206/2021 au fost introduse o serie de modificări ce ţin de activitatea Registrului Comerţului, care au impact şi asupra firmelor.

Oficiul Naţional al Registrului comerţului (ONRC) a prezentat noutăţile introduse în legislaţie. Astfel, în contextul situaţiei epidemiologice, noile măsuri se aplică pe durata stării de alertă, precum şi un an după încetarea acesteia. Măsurile sunt urmatoarele: activitatea Oficiului Registrului Comerţului se derulează în principal prin mijloace electronice şi prin corespondenţă, în condiţiile legii. Activitatea de lucru cu publicul la ghişeele instituţiei se derulează pe parcursul unui program de lucru de 4 ore, fracţionat în două intervale orare, iar în perioada cuprinsă între acestea se dezinfectează spaţiile afectate lucrului cu publicul. Accesul publicului se realizează în mod organizat, în limita numărului ghişeelor afectate lucrului cu publicul, cu prezenţa unei singure persoane la ghişeu. Declaraţiile pe proprie răspundere care se anexează la cererea de înregistrare/alte cereri pot avea formă de înscris sub semnătura privată ori forma electronică şi pot fi transmise la ORC fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătură electronică sau prin servicii de poşta si curier. Declaraţiile pe proprie răspundere pot fi şi în formă autentică, certificată de avocat sau date la Oficiul Registrului Comerţului. De asemenea, specimenul de semnătura, acolo unde legea prevede, se transmite la Oficiul Registrul Comertului legalizat de notarul public sau certificat de avocat ori sub forma unui înscris sub semnătură privată, fără nicio altă formalitate sau se poate da la Oficiul Registrului Comerţului.

Totodată, legea abrogă alin. (3) şi (5) ale art. 17 din Legea societăţilor nr. 31/1990. Mai precis, abrogarea alin.(3) al art. 17 elimină obligaţia ORC de a transmite documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social la unitatea fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) în a cărui circumscripţie se situează imobilul cu destinaţie de sediu social, după înregistrarea în registrul comerţului. Atenţie, însă: nu dispare obligaţia depunerii la ORC a dovezii deţinerii cu titlu legal a spaţiului cu destinaţie de sediu social! În ceea ce priveşte abrogarea alin.(5) al art. 17  din Legea nr. 31/1990, se elimină temeiul legal al cheltuielii pentru informaţiile privind calitatea de asociat unic şi îndeplinirea condiţiilor privind sediul social. În vederea efectuării controlului de către autorităţile/instituţiile publice competente în domeniul autorizării funcţionării şi a verificării conformităţii celor declarate, ORC transmite acestora, pe cale electronică, informaţii din declaraţiile-tip pe proprie răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiilor de funcţionare/desfăşurare a activităţii la sediul social/profesional şi/sau sedii secundare sau, după caz, la terţi, şi datele de identificare a persoanelor înregistrate, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării în registrul comerţului. O ultimă precizare: noul act normativ a fost publicat în Monitorul nr. 715 din 20 iulie 2021.