La Oficiul Judeţean de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (OJPDRP) Bihor, s-a primit un set de precizări privind noile reglementări în legătură cu autorizarea executării lucrărilor de construcţii, implicit a documentelor necesare investiţiilor prin care se realizează şi construcţii de către beneficiarii de fonduri nerambursabile accesate, pe bază de proiecte, prin mai multe Măsuri din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR). Detalii, de la dl ing. Florian Vesa, director coordonator adjunct la OJPDRP Bihor.

 

- De la început doresc să precizez că aceste clarificări ne-au fost transmise de către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, iar reglementările respective sunt conform cu prevederile Legii 50/1991 modificată şi completată, prin Legea 261 din 7 iulie 2009.

- Concret, despre ce anume trebuie să ţină cont solicitantul de finanţare europeană?

- Potrivit Ghidurilor solicitantului aferente fiecărei măsuri de investiţii a PNDR (cum ar fi Măsura 121, Măsura 123, Măsura 312 şi 313 etc.), printre documentele care trebuie depuse de către solicitantul de finanţare europeană, în scopul obţinerii finanţării proiectelor, pentru investiţii noi care prevăd şi construcţii, pe lângă certificatul de urbanism se regăseşte şi autorizaţia de construire, documente emise de autorităţile administraţiei publice. Documentele respective trebuie să fie în acord cu prevederile Legii 50/1991 modificată şi completată prin Legea 264/2009. Totodată, documentele menţionate, care se ataşază Cererii de finanţare, trebuie să respecte prevederile punctului 10 din Anexa 2 a Legii 50/1991, în ceea ce priveşte autorizarea executării lucrărilor de construcţii.

- Iar pentru ca titularul să obţină autorizaţia de construire sau desfiinţare se spune că trebuie să aibă dreptul asupra construcţiei sau terenului, drept care poate fi real principal sau drept de creanţă. Ce înseamnă?

- Dreptul real principal se dobândeşte atunci când solicitantul are, pentru construcţie sau teren, drept de proprietate, uz, uzufruct etc. Dreptul de creanţă este dobândit prin contract de cesiune, concesiune, comodat şi locaţiune (închiriere). Ducând mai departe ideea, tot în Anexa 2, construcţiile realizate pot fi cu caracter provizoriu sau definitive. Pentru construcţiile definitive, solicitantul trebuie să prezinte documente care să certifice dreptul real principal asupra construcţiei şi terenului, precum şi un contract de concesiune. Cât priveşte construcţiile cu caracter provizoriu, solicitantul poate prezenta un contract de comodat sau locaţiune asupra construcţiei sau a terenului.

- Ce rol are certificatul de urbanism?

- Pe baza certificatului de urbanism se concluzionează dacă solicitantul are voie să construiască şi modul în care acesta poate construi. Dar, atenţie!, certificatul de urbanism nu-i dă, însă, dreptul la începerea construcţiei propriu-zise. De reţinut că certificatul de urbanism trebuie să fie în acord cu tipul de contract pentru folosinţa terenului pe care se va realiza construcţia respectivă. Astfel, o construcţie definitivă pentru care s-a obţinut certificatul de urbanism nu poate fi realizată pe un teren pentru care solicitantul deţine un contract de comodat sau de locaţiune,

- De când se aplică noile reglementări?

- Din a doua parte a lunii octombrie, iar cum sunt încă măsuri operaţionale pentru care se depun proiecte, fiecare solicitant trebuie să ţină cont de noile prevederi.

- Vă mulţumesc.