Dacă  se va decide adoptarea Proiectului de lege pentru modificarea şi completarea OUG nr. 190/2000, pe orice bijuterie din aur vândută în România se vor aplica, în mod obligatoriu, un număr impresionant de însemne. Este vorba de marca de stat, marca de responsabilitate, marca de trasabilitate,  respectiv marca de titlu.

Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea OUG nr. 190/2000, prin care este vizată aplicarea mărcii de stat în cadrul tuturor operaţiunilor cu metale şi pietre preţioase, are drept consecinţă, în opinia specialiştilor în domeniu, un cumul de efecte negative, care se răsfrâng asupra mediului economic de profil, asupra bugetului de stat şi la nivelul consumatorilor. Proiectul de Lege vizează, pe de o parte, extinderea regimului de autorizare a operaţiunilor cu metale şi pietre preţioase, astfel încât prestatorii de servicii din alte state membre UE să poată efectua asemenea operaţiuni pe teritoriul României (deziderat impus de transpunerea  Directivei nr. 123/2006), iar pe de altă parte - schimbarea sistemului de marcare a bijuteriilor, fapt neimpus de normele europene şi  nici de realităţile româneşti. Prin Proiectul de lege menţionat, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vizează introducerea "Mărcii de stat - marcă oficială, protejată prin lege, care se aplică pe obiectele din metale preţioase de către ANPC, ca autoritate competentă, înainte de punerea pe piaţa naţională a acestora". Potrivit  noilor prevederi, marcarea cu marca de stat durează 15 zile, existând şi posibilitatea soluţionării urgenţelor într-un termen de 5 zile, în schimbul unei taxe mai mari. În legislaţia actuală, marcarea metalelor preţioase  reprezentă operaţiunea de atestare a conţinutului de metal preţios fin, prin aplicarea mărcii de titlu, a mărcii de garanţie proprie a producătorului intern, a importatorului şi/sau a vânzătorului cu amănuntul ori, după caz, a mărcii de certificare. Dacă se va decide adoptarea Proiectului care modifică şi completează OUG nr. 190/2000, pe o bijuterie din aur se vor aplica: marca de stat, marca de responsabilitate, marca de trasabilitate, plus marca de titlu. Aplicarea mai multor mărci pe bijuterii, în special pe cele de dimensiuni mici (ex. pe tija unor cercei), sau care au aplicate deja mărci mai vechi, se va dovedi aproape imposibilă. Ca o consecinţă suplimentară, operatorul va fi expus riscului deteriorării obiectelor în timpul marcării. "La ora actuală, în ţară există peste 700 de operatori autorizaţi în acest sens, fiecare dintre aceştia având un simbol, o marcă de garanţie proprie care trebuie aplicată lângă titlul aliajului pe orice bijuterie produsă şi supusă comercializării, orice inadvertenţă a unui produs neconform aflat pe piaţă putând fi, astfel, uşor sesizată şi identificată de către autorităţile competente. Operatorii care nu au fost acreditaţi de către ANPC în vederea efectuării propriei marcări, îşi marchează în continuare bijuteriile prin Comisariatele Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor" - precizează d-na Roxana Tăban, de la Bijuteria Sabion Oradea Lotus. Lăsând la o parte efectele economice nefaste care decurg din prevederile legale menţionate, e vorba aici despre diminuarea veniturilor la Buget cu mult mai mult decât pot însuma încasările de taxe, dar şi cheltuieli suplimentare din Buget pentru locaţii, dotări tehnice de securitate, salarii, trebuie amintit şi un alt aspect, anume acela al creşterii evaziunii fiscală prin favorizarea pieţei subterane (cazul celor care aduc marfă din Turcia cu sacoşele, de exemplu, şi care nu  se supun prevederilor privind autorizarea, respectiv  marcarea). În plus, consideră reprezentanţii bijutierilor, nu ar trebui uitat că misiunea statului, într-o economie firească de piaţă, este aceea de a încuraja dezvoltarea producţiei, serviciilor şi comerţului, nicidecum îngrădirea acestora. Mai mult, noile prevederi, dacă vor fi puse în practică, vor genera o serie de probleme financiare comercianţilor, mulţi  dintre ei văzându-se în situaţia de a-şi închide afacerile  şi de a trimite în şomaj angajaţi. Nu în ultimul rând trebuie spus că afectaţi vor fi şi clienţii, cei care vor suporta toate costurile suplimentare, ca urmare a majorării preţurilor finale ale bijuteriilor. Proiectul de Lege, prin care este vizată aplicarea mărcii de stat în cadrul tuturor operaţiunilor cu metale şi pietre preţioase,  nemulţumeşte, în consecinţă Patronatul Bijutierilor din România care a depus, la Camera Deputaţilor, un set de amendamente. Încheiem prin a preciza că, potrivit Casei de avocatură care  reprezintă interesele Patronatului şi susţine aceste demersuri, "păstrarea caracterului obligatoriu al mărcii de stat reprezintă o modalitate de creare a unui monopol de stat în acest domeniu, instituind în acelaşi timp o barieră comercială nejustificată". Rămâne de văzut ce va urma.