Ministerul Finanțelor a pregătit un Proiect de ordonanță pentru introducerea sistemului RO e-Transport (Radarul Mărfurilor), sistem cu ajutorul căruia ANAF va monitoriza la nivel național transporturile de bunuri din categoria produselor cu risc fiscal ridicat.

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat în transparență decizională proiectul de OUG pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din OUG nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. Scopul activității îl reprezintă monitorizarea comportamentului fiscal al contribuabililor care realizează achiziții intracomunitare de bunuri, în mod deosebit modul în care TVA aferentă operațiunilor reprezentând achiziții intracomunitare de bunuri se materializează în TVA de plată. Sistemul va fi opțional de la 1 aprilie și obligatoriu de la 1 iulie 2022. Amenzile urmează să fie aplicate de la 1 iulie și vor ajunge la 50.000 de lei pentru persoane fizice și, respectiv, la 100.000 pentru persoane juridice, la care se adaugă confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Activitatea de monitorizare a transporturilor de bunuri se desfăşoară în regim 24/7 în 12 puncte de trecere a frontierei (cele care permit accesul transporturilor TIR) amplasate pe granițele cu Ungaria și Bulgaria. „Sistemul comun de aplicare a TVA pentru comerțul intracomunitar reglementează, în esență, că livrările intracomunitare de bunuri sunt scutite de TVA, cu drept de deducere, obligația de a plăti TVA revenind operatorului din statul membru de destinație. Acest sistem, coroborat cu faptul că sistemul de schimb de informații privind TVA (VIES) oferă date post-factum, a generat în comerțul intracomunitar fenomene de evaziune și fraudă fiscală care s-au manifestat în toate statele membre” - precizează inițiatorii proiectului. Potrivit noilor prevederi, sistemul RO e-Transport va include: module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri care, cu ocazia declarării unui transport, vor genera un cod unic de înregistrare; elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier; componente software pentru analiza integrată a datelor. De asemenea, Sistemul RO e-Transport va utiliza date și informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul MFP, ANAF sau Autorității Vamale Române. Sistemul RO e-Transport va monitoriza pe teritoriul național deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat, cuprinzând următoarele tipuri de operațiuni: transportul bunurilor reprezentând achiziții și livrări intracomunitare; transportul bunurilor care fac obiectul operațiunilor vamale, transportul bunurilor între două locații situate pe teritoriul național. Dwe precizat că obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport a bunurilor cu risc fiscal ridicat revine, în funcție de tipul operațiunii, beneficiarului sau, după caz, furnizorului din România. Prin excepție, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare ce sunt descărcate temporar pe teritoriul României, obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport revine depozitarului. Declararea datelor în sistem se va face anticipat, acestea fiind valabile o perioadă prestabilită de la data începerii transportului. Totodată, sistemul va permite modificarea datelor declarate până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului cu care se efectuează transportul. De precizat, în încheiere, că prin Ordin ANAF, vor fi se vor stabilite bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării, urmând ca procedura de aplicare a Sistemului RO e-Transport să fie stabilită prin ordin comun al președintelui ANAF și Autorității Vamale Române.