Consiliul Local Oradea a aprobat, în şedinţa ordinară de marţi, 31 ianuarie, studiul de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici pentru construirea noului pasaj subteran prevăzut la intersecția străzilor Decebal şi Tudor Vladimirescu și lărgirea străzii Tudor Vladimirescu la patru benzi.

 

În scopul fluidizării și descongestionării traficului din Oradea, s-a propus realizarea a mai multor coridoare de mobilitate. Unul dintre acestea este „Coridor de mobilitate Tudor Vladimirescu-Meșteșugarilor”, care presupune realizarea unui pasaj subteran la intersecția dintre B-dul Decebal și strada Tudor Vladimirescu, lărgirea străzii Tudor Vladimirescu la patru benzi de circulație, un pasaj subteran la intersecția străzilor Oneștilor și Tudor Vladimirescu, asigurarea a patru benzi de circulație pe strada Lăpușului, respectiv un pasaj suprateran pe strada Meșteșugarilor peste drumul de centură (strada Ovid Densusianu) și calea ferată.

În acest sens, în ședința Consiliului Local de marţi, 31 ianuarie, a fost aprobat studiul de fezabilitate, indicatorii tehnico-economici rezultați din varianta recomandată de proiectant, respectiv a coridorului de expropriere aferent lucrării de utilitate publică de interes local.

„Banda de circulație care va fi din zona centrală, de lângă Primărie, pe strada Tudor Vladimirescu, pe strada Meșteșugarilor va da direct în drumul de legătură dintre Oradea și autostradă și va traversa trei pasaje. Un pasaj în zona străzii Meșteșugarilor, care va trece peste șoseaua de centură și peste calea ferată, care a fost prins în proiectul drumului expres Oradea-Arad, un pasaj între Tudor Vladimirescu și zona Meșteșugarilor pe sub strada Oneștilor, care a fost aprobat în ședințele anterioare ale Consiliului Local, și pasajul de la intersecția străzilor Decebal cu Tudor Vladimirescu. De la Bulevardul Decebal până la centură, toată această stradă va fi transformată în stradă cu patru benzi. Se va construi acest pasaj și se va construi un pasaj pietonal care va fi dotat inclusiv cu lift. Cred că este necesară această investiție”, a precizat primarul Florin Birta.

Valoarea totală a investiției este de aproximativ 70 de milioane de lei fără TVA, care se împarte astfel: aproximativ 46 de milioane de lei este valoarea pasajului şi a drumurilor adiacente acestuia; aproximativ 13 milioane de lei vor costa relocările de utilități; aproximativ 11 milioane de lei se vor aloca pentru exproprieri sau achiziții.

„La intersecția străzilor Decebal cu Vladimirescu, pe ambele părți, vor trebui făcute anumite achiziții sau exproprieri pentru a putea construi acest pasaj. Am avut discuții cu proprietarii acelor spații și, de principiu, cred că ne vom înțelege să le cumpărăm, așa cum am încercat să facem în ultimul timp și să nu expropriem pentru a reușit să construim acest pasaj”, a mai menţionat primarul Florin Birta.

Prin varianta recomandată de către proiectant, respectiv lărgirea străzii Tudor Vladimirescu la patru benzi de circulație și executarea pasajului denivelat la intersecția cu bulevardul Decebal, va fi descongestionat traficul în zonă și va fi sporită siguranța circulației rutiere.

 

Datele pasajului subteran rutier

Pasajul rutier este orientat în plan perpendicular pe Bulevardul Decebal, cu următoarele caracteristici: lungime 11,90 m; lățime totală 25,00m; lățime parte carosabilă pasaj 14,00 m; trotuare 2x5,00m; lumină pasaj inferior 8,60m; cale inferioară pasaj 2x3,50m; trotuare de serviciu/refugiu 2x0,80m; înălțime pasaj (la interior) gabarit minim 5,00m în ax; rampe de acces în pasaj pe strada Tudor Vladimirescu str. Roșiorilor-pasaj, L=57 m, pasaj- str. W. Shakespeare L=79,00 m; ziduri de sprijin pe ambele părți ale rampelor 105 m (înainte de pasaj, pasaj și după pasaj); ziduri de sprijin din beton armat fundate direct 17,00 m înainte de pasaj înspre strada Roșiorilor, respectiv 39,00 m după pasaj, intersecția cu str. W. Shakespeare. Vor fi relocate rețelele de utilități: apă, energie electrică, gaze naturale, comunicații, canalizare menajera și pluvială

 

Pasaj subteran pietonal

Totodată, se propune realizarea unui pasaj subteran pietonal, pe sub Bulevardul Decebal și bretelele de acces/ieșire de pe Bulevardul Decebal cu Tudor Vladimirescu. Pasajul pietonal are orientarea în plan perpendicular pe Bulevardul Decebal și are următoarele caracteristici: lungime 36,80 m; lățime totală 5,50 m; lățime utilă pasaj 3,00m; înălțime pasaj (la interior) gabarit minim 2,75 m în ax; rampe de acces în pasaj pe Bulevardul Decebal, cu scări și lift pentru persoanele cu dizabilități; 2 guri de acces, prevăzute cu trepte din beton și lifturi. De asemenea, vor fi relocate rețelele de utilități: apă, energie electrică, gaze naturale, comunicații, canalizare menajeră și pluvială.