Parfumuri dulci și amare, rochițe și cămăși cu trandafiri și carouri, toate se amestecau ieri, sub teii înalți din curtea Colegiului Național „Mihai Eminescu”, într-o simfonie a viselor. În jur de 320 de candidați așteptau să intre în săli, cu dorința declarată de a deveni profesori.

 

Pe ușa mare, vișinie, din lemn masiv, printre alte afișe, se găsea unul cu mesajul „accesul candidaților în sălile de examen se face în intervalul orar 8.00-9.00”. În jur de 100 de persoane așteptau în curtea Colegiului. Altele se plimbau prin fața afișierului la care se găsea repartiția pe clase, afișier care, din depărtare, seamănă cu suporturile metalice din biserici, la care se pun lumânările pentru vii și morți. La 8.15 cineva din stânga a întrebat: „Pregătită?”. „Da, ce să zic!” - i-a răspuns o doamnă pe un ton glumeț. Spre deosebire de atmosfera de la examenele elevilor, viitorii profesori nu păreau emoționați. Un tânăr cu cămașa în carouri și ambele mâini înfipte în buzunarele din față ale blugilor se uita nepăsător la forfota de pe alee. Nu părea a cunoaște pe nimeni. Câteva domnișoare aveau ochii lipiți de telefoanele „smart”, în timp ce altele discutau despre foști colegi, semn că nu trecuseră prea multe luni de când absolviseră facultatea. Și fumătorii aveau grupurile lor. Aici, poveștile erau scăldate în rotocoale de fum. La 8.30 soarele a dat buzna în curtea școlii, proiectând umbre întunecate pe alee. A fost și ora la care ușile s-au deschis, lăsând candidații să intre în săli. Polițistul jovial, alături de inspectoarea Elisaveta Roșu, i-a ghidat mai întâi spre sala în care și-au lăsat bagajele.

„Ca noutate, există o procedură nouă prin care cresc responsabilitățile candidaților. Ei își asumă responsabilitatea numerotării paginilor, inscripționare cu majuscule în casetă a disciplinei pentru care candidează și aplicarea codurilor de bare. În felul acesta ei devin responsabili de tot ce înseamnă acuratețea elaborării lucrării. Din perspectiva organizării s-a făcut tot ce era necesar pentru a se asigura condiții optime de redactare a lucrărilor. În fiecare sală sunt distribuiți concurenți de la cel puțin două specialități, sunt maxim 18-20 în fiecare sală, sunt câte două camere în fiecare sală și cuprind absolut toate unghiurile, avem afișat planul de evacuare pe fiecare sală și s-a făcut instructajul profesorilor asistenți și din acest punct de vedere. În mape, pentru fiecare candidat există o pagină cu instrucțiuni referitoare la locul de inscripționare, la cerneala cu care trebuie să scrie, documentele pe care trebuie să le aibă asupra lor și responsabilitățile ce le revin. Aceasta, pe lângă instruirea pe proces verbal care exista și până acum” a spus, pentru Crișana, Elisaveta Roșu, președintele centrului de examinare.

Peste 200 de concurenți au spus „pas”

Pentru concurs au fost publicate 66 de posturi didactice sau catedre vacante în vederea angajării pe perioadă nedeterminată (58 în mediul urban, iar 8 în rural). De asemenea, au fost publicate 1.690 posturi didactice sau catedre sau fracţiuni de catedră în vederea angajării pe perioadă determinată (789 urban, 901 rural), 534 fiind complete.

Desfăşurarea probelor a avut loc în patru centre: Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea - pentru disciplinele tehnice, învăţământul special, precum şi învăţătoarele şi educatoarele în limbile minorităţilor naţionale; Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Oradea - pentru ştiinţe şi învăţătoare în limba română; Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea - pentru arte, istorie, geografie, ştiinţe socio-umane, limba română, limbi materne, respectiv moderne şi religie și Şcoala Gimnazială „Dacia” Oradea - pentru educaţie fizică şi sport şi educatoare în limba română.

„Pentru examen s-au înscris 1.357, dar s-au validat 1.309 concurenți. Dintre aceștia, 1.106 au fost prezenți, 133 absenți, iar 70 s-au retras”, a spus Claudiu Damian, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Bihor.

Afişarea rezultatelor este programată pentru 17 iulie. Înregistrarea contestaţiilor se va face în perioada 17-18 iulie, iar afişarea rezultatelor finale va fi pe 24 iulie.

După finalizarea concursului, vor avea loc şedinţe de repartizare conform calendarului mobilităţii. Toate informaţiile necesare cu privire la mobilitatea personalului didactic pot fi găsite pe site-ul isjbihor.ro, la secţiunea resurse.