Elevii de la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Oradea și cei de la Istituto Superiore di Istruzione „Caminiti –Trimarchi” din Sicilia au participat, în perioada 5-11 mai, la a treia activitate de învăţare, predare, formare, în Grecia.

Desfășurată în cadrul proiectului Erasmus+ „European Path (e)Motion”, mobilitatea a fost găzduită de Liceul din Thesprotiko, Grecia. Gazdele au pregătit un program care a cuprins atât activități în cadrul școlii, cât și deplasări pe teren cu scopul de a străbate cărări europene și locale din spațiul geografic al localităților Thesprotiko, Arta, Prevenza și Ioannina. După ceremonia de deschidere la care a luat parte și primarul localității, s-a dat startul activităților. Atelierul de lucru referitor la alimentația sănătoasă a fost pe placul participanților – elevii au pregătit plăcinte cu brânză și spanac, sub directa îndrumare a angajatelor cooperativei femeilor din Thesprotiko. După-amiaza a fost dedicată vizitării bisericilor bizantine din orașul Arta (situat în nord-vestul Greciei, în provincia Epir). În zilele următoare au fost parcurse trasee de-a lungul cărora elevii au avut de studiat și apoi de completat fișe de observație referitoare la apeductul roman din Nicopolis, moara de apă din apropiere, dunele roșii de la Kokkinopilos și rezervația naturală de pe lângă lacul Ziros. Un moment inedit al itinerariului l-a constituit plimbarea prin rezervația naturală a golfului Amvrakikos. Următorul punct de referință pentru cărările locale l-a reprezentat situl arheologic Dodona. Elevii au studiat acustica teatrului antic și, pentru a o experimenta, echipa Erasmus+ din Grecia a prezentat o piesă de teatru în limba engleză. Una dintre activitățile îndrăgite de elevi a fost excursia de studiu în canionul Vikos. Vizitarea Muzeului de Arheologie de la Nikopolis și a ruinelor polisului antic a reprezentat un eveniment important al deplasării grupului de elevi pe cărărea istoriei. Cel mai îndrăgit moment a fost însă cel centrat pe activitățile sportive. Râul Acheron a oferit grupului posibilitatea de a face echitație, trageri cu arcul și rafting. Ultima zi a fost cea a prezentărilor de material create de fiecare școală în parte și distribuirea certificatelor de participare la mobilitate.

„De această dată, au participat la activități trei țări – România, Italia și Grecia. Grupurile au fost formate din elevi cu vârste cuprinse între 16 şi 18 ani şi profesorii coordonatori. S-a preferat ca elevii participanţi să fie de vârste apropiate, pentru ca ei să poată avea mai multe oportunităţi de dezvoltare personală şi comunicare în limba engleză. În zilele petrecute în Grecia, elevii au participat la workshop-uri, în cadrul cărora au discutat sau au realizat diverse materiale, chestionare, postere, însă au fost organizate şi multe activităţi în aer liber, fiind vizitate biserici, muzee, situri arheologice, atracții naturale etc. Elevii au considerat şi acest proiect ca fiind un real succes, admiţând că au învăţat multe lucruri noi şi interesante, că au legat prietenii şi au vizitat o regiune foarte frumoasă a Greciei, cu oameni primitori și veseli. Și pentru mine, ca profesor cu experienţă, care a mai participat la acţiuni similare, acest proiect a fost foarte util şi interesant”, susține coordonatoarea proiectului, profesoara Carmen Chira.

Proiectul Erasmus+ „European Path (e)Motion” este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, prin Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP).