În perioada 1 septembrie 2019-31 august 2021 la Colegiul Național ”Avram Iancu” Ștei se desfășoară Proiectul de parteneriat de schimb interșcolar în cadrul Programului ERASMUS+ Creating Rescue Teams – Getting Ready for Natural Disaster. Coordonatorul proiectului în valoare de 30.394 de euro este prof. Irina Maria Briscan.

 

În derularea acestui proiect, școlile partenere sunt: IPS „P.pi Grimaldi” (Italia), Zeliha Tuncer Anadolu Imam Hatip Lisesi (Turcia), Zespol Szkol Informatycznych M. Lach, J.Stepnik sp.j. (Polonia), Agrupamento de Escolas D. Sancho I. (Portugalia). Obiectivul general al proiectului îl reprezintă conştientizarea elevilor cu privire la ceea ce înseamnă urgenţă, acţiuni de prim-ajutor şi siguranţă în scopul pregătirii acestora pentru dezastre prin crearea de echipe, pregătirea de planuri şi organizarea de lecţii demonstrative. Prima mobilitate din cadrul acestui proiect s-a desfășurat în orașul Modica, Italia, în această lună, având tema „Educație în urgență”. La aceste activități de învățare au participat elevii: Bîrla Andreea (clasa a XII-a B), Laza Bogdan-George, Lazea Luisa-Maria și Blidar Luciana-Larisa (clasa a XI-a B), Toma Delia-Florinda și Tuduce Rebecca-Anamaria (clasa a IX-a B), aceștia fiind însoțiți de prof. Popa Daniela Smaranda și prof. Man Anamaria. În prima zi, participanți au făcut un tur al orașului în care au vizitat principalele obiective turistice, după care a avut loc o întâlnire cu autoritățile locale, care s-a desfășurat în sala de ședințe a primăriei din Modica. Pe parcursul săptămânii s-au desfășurat acivități diverse precum: prezentarea țărilor, orașelor și școlilor participante, concurs de alegere a logo-ului proiectului (câștigat de echipa Colegiului Național „Avram Iancu” Ștei), workshop-uri bazate pe munca în echipă prin care elevii au descoperit informații referitoare la diferite dezastre naturale, precum și la modul în care trebuie să acționăm în astfel se situații, întâlniri cu reprezentanți ai Protecției Civile și ai ONG – urilor care intervin în cazul unor dezastre naturale sau care antrenează câini folosiți pentru căutarea unor persoane dispărute, lecție demonstrativă de acordare a primului ajutor. De asemenea, a fost prezentat și planul de urgență al școlii gazdă, urmat de simularea unei evacuări a claselor în caz de incendiu. A treia zi a fost rezervată pentru o excursie în orașul Siracusa, situat în estul Sicililei, aici găsindu-se numeroase monumente arhitectonice (medievale şi renascentiste), dar şi vestigii greceşti ori romane. Aici au fost vizitate: Parcul Arheologic Neapolis, Templul lui Apollo, Piața și catedrala Duomo, Biserica Santa Lucia, Fântâna Nimfei Arethusa, Piața Arhimede.

În ultima seară petrecută în Modica, coordonatorii italieni au organizat o cină festivă la sfârșitul căreia participanților le-au fost înmânate certificatele de participare la activitățile de învățare din cadrul acestei mobilități. De altfel, despre experiența acumulată în Italia, sugestive au fost, la întoarcere, cuvintele elevei Andreea Bîrla, care printre altele a spus: „Proiectul Ersamus+ a însemnat pentru noi, elevii, o experiență unică, prin intermediul căreia am cunoscut oameni minunați, care ne-au devenit ca a doua familie, am învățat lucruri noi în domeniul dezastrelor naturale și am văzut o mică parte din frumusețile pe care le are Sicilia de oferit. Cel mai mult am învățat că oamenii, locurile și lucrurile au fix importanța pe care le-o dăm noi. Astfel, suntem parte din tot ceea ce am întâlnit în drumul nostru”.