În 22 ianuarie 2025, la CSEI „Orizont” Oradea, Structura Tileagd a avut loc activitatea extracuriculară dedicată unui moment esențial din istoria României: Unirea Principatelor Române și formarea statului modern, cu accent pe figura domnitorului Alexandru Ioan Cuza.

Evenimentul „România modernă: Lecții din 1859”, a fost organizat și coordonat de către psiholog Alin Crețu și prof. Otilia Urs și s-a desfășurat cu entuziasm din partea elevilor și a personalului didactic, la activitate participând și conducerea instituției,  director Lăcrimioara Șipoș și director adjunct Angela Marușca. Activitatea a început cu prezentarea contextului istoric din a doua jumătate a secolului XIX, marcat de mișcările de unire și modernizare a principatelor române. În acest cadru, s-a discutat despre dificultățile politice și sociale ale vremii, despre influențele externe și despre importanța Unirii din 1859, care a pus bazele unui stat român unitar. Participanții au aflat despre condițiile în care s-au realizat reformele, despre rolul Marilor Puteri în acest proces și despre evenimentele care au condus la alegerea lui Alexandru Ioan Cuza ca domnitor al ambelor principate – Moldova și Țara Românească. A urmat o sesiune dedicată personalității lui Alexandru Ioan Cuza, considerat unul dintre cei mai importanți lideri ai istoriei moderne a României. S-au prezentat realizările sale majore, în special în domeniile reformelor sociale și economice, care au avut un impact de durată asupra dezvoltării României. Un moment deosebit al activității a fost dezbaterea reformelor lui Cuza, dintre cinci echipe formate din elevi, fiecare dintre acestea prezentând câte un domeniu important: administrația, armata, educația, legislația și religia, argumentând impactul respectiv avantajele și dezavantajele lor. A fost o oportunitate excelentă pentru școlari de a înțelege mai profund evoluția instituțiilor românești și modul în care acestea au contribuit la consolidarea statului român.

Asistența s-a angajat apoi într-un concurs interactiv, având de ales între două răspunsuri dintre care doar unul era corect. Acesta a fost un exercițiu captivant care le-a testat cunoștințele, oferindu-le oportunitatea de a învăța într-un mod plăcut și dinamic. Un alt element simbolic al activității a fost Hora Unirii, în care elevii și profesorii au dansat împreună, marcând idealurile de unitate națională promovate de Unirea din 1859.  În încheierea activității, educabilii au avut ocazia să participe la un joc educativ, colorând diferite piese de puzzle care, atunci când erau adunate, formau portretul lui Alexandru Ioan Cuza. Prof. Laura Petruț - coordonatorul structurii, împreună cu elevii, profesorii psihopedagogi și profesorii educatori au pavoazat școala. „România modernă: Lecții din 1859” a fost, potrivit organizatorilor, un succes, atât din punct de vedere al implicării elevilor, cât și al valorificării cunoștințelor istorice. Prin intermediul prezentărilor, dezbaterilor, jocurilor și momentelor simbolice, elevii au avut ocazia să înțeleagă mai profund importanța Unirii și să aprecieze realizările domnitorului Alexandru Ioan Cuza.