Degeaba puneți discipline „la alegere” dacă ne obligați să le urmăm! Elevii nu sunt naivi
Uniunea Elevilor Reprezentanţi (UER) trage un semnal de alarmă cu privire la reforma ministrului Daniel David, despre care spune că ar putea deveni doar o mișcare de fațadă. Elevii spun că „disciplinele opționale” ar putea fi de fapt obligatorii, așa cum este cazul religiei care, fiind pusă în orar la mijlocul cursurilor, îi obligă adesea să rămână în clasă.
Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică, pe 31 ianuarie, proiectul noilor planuri-cadru pentru învăţământul liceal. Deşi această iniţiativă marchează un pas important spre o posibilă reformă a educaţiei, propunerile au stârnit controverse, iar decizia finală este încă în dezbatere, fiind organizate consultări publice pe această temă.
Educaţia din România are nevoie urgentă de reforme, iar ministrul educaţiei, Daniel David, şi-a propus să înceapă această schimbare. Totuşi, noile planuri-cadru vin cu modificări semnificative care au generat reacţii puternice din partea elevilor, profesorilor şi părinţilor.
Una dintre cele mai contestate măsuri este reducerea unor discipline la statutul de materii opţionale.
„Această schimbare ar trebui, în teorie, să ofere elevilor mai multă libertate de alegere, nu? În realitate, lucrurile nu stau chiar aşa. Problema principală a materiilor opţionale este că, de fapt, nu sunt cu adevărat opţionale. De cele mai multe ori, aceste cursuri sunt plasate în mijlocul orarului, aceste ore devenind o obligație mascată, forțându-i pe elevi să rămână la școală indiferent de interesul lor față de materia respectivă.
Un exemplu clar este ora de religie. Deşi, în teorie, elevii pot opta să nu participe la această disciplină, organizarea orarului îi obligă adesea să rămână în clasă, ceea ce creează o presiune inutilă asupra lor. Această problemă nu este una nouă, dar se va accentua dacă mai multe discipline vor fi transformate în „opţionale” fără a oferi un cadru real de alegere”, se afirmă într-un comunicat al UER.
Conținutul predat îi poate îndepărta pe elevi
Conform aceleași surse, reforma educaţiei nu ar trebui să se rezume doar la reducerea numărului de ore. O problemă la fel de importantă este conţinutul predat. Multe discipline sunt încărcate excesiv, materia este învechită şi nu ţine cont de nevoile şi interesele actuale ale elevilor. Manualele, care nu au fost actualizate de ani de zile, contribuie la dezinteresul elevilor faţă de materiile cele mai importante.
Dacă materia va continua să fie predată rigid, fără resurse moderne şi fără legătură cu realitatea actuală, iar elevii vor fi în continuare forţaţi să înveţe mecanic, aceştia o vor considera în continuare lipsită de sens şi irelevantă pentru viitorul lor. De aceea, nu este suficient să fie modificat doar numărul de ore, este important ca şi conţinutul acestora să fie regândit. Reforma trebuie să asigure un echilibru între numărul de ore, relevanţa materiei şi metodele de predare, astfel încât educaţia să devină cu adevărat eficientă şi accesibilă pentru toţi elevii.
„Susţinem ministrul educaţiei, Daniel David, pentru curajul de a propune aceste planuri-cadru, dar aşteptăm şi mai multe măsuri care să modernizeze şi să adapteze educaţia nevoilor actuale ale elevilor. Un alt punct important sunt „opţionalele”. Deşi aceste materii sunt prezentate ca opţionale, în practică ele nu sunt întotdeauna aşa. De cele mai multe ori, opţionalele sunt plasate într-un mod care le face să devină aproape obligatorii, având un program care nu permite elevilor să îşi aleagă liber ce vor studia. Aceasta duce la o încărcare inutilă a programului şi la scăderea interesului faţă de aceste cursuri. În acelaşi timp, despre libertatea de alegere, este evident că, deşi există un procent mai mare de materii „la decizia elevilor”, majoritatea subiectelor sunt în continuare impuse de Ministerul Educaţiei. Cu 85% din curriculum decis de autorităţi, elevii nu au o libertate reală de alegere. Reforma trebuie să ofere elevilor posibilitatea de a-şi construi un parcurs educaţional adaptat intereselor şi abilităţilor lor” susține Ştefănia Popa, preşedinte UER”.
Uniunea Elevilor Reprezentanţi este prima organizaţie naţională independentă care are ca scop reprezentarea intereselor elevilor din România.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.