O delegație formată din profesori și elevi de la Liceul „Don Orione”, inițiatorii proiectul Erasmus + Increase VET quality and attractiveness through 3D printing and robotics for a better insertion to labor market (Creşterea calităţii şi atractivităţii VET prin imprimare 3D şi robotică pentru o mai bună inserţie pe piaţa muncii) au beneficiat, în perioada 14-18 martie 2022, de o vizită de lucru în Turcia, la Liceul Vocațional și Tehnic „Ibrahim Ozaidyin”, din Istanbul.

Delegația a fost condusă de directorul Liceului, profesorul Alexandru Stoica, alături de care au fost câțiva elevi de la specializarea de Mecatronică a Liceului „Don Orione”, alături de o parte dintre profesorii care predau la această specializare și care fac parte din echipa proiectului.

Evenimentul, organizat impecabil de partenerii turci, a fost onorat și de prezența delegațiilor celorlaltor parteneri în proiect din Lituania, Portugalia, Cipru și Italia.

Elevii orionini - Raul Lupșa, Raul Forte, Andrei Pașcalău, Andrei Omuț și Ilie Cuciula - au avut prilejul să participe la ateliere de lucru organizate de școala gazdă, unde au putut vedea perspectiva educației din Turcia și atenția alocată dimensiunii de robotică a învățământului preuniversitar. Elevii au vizitat laboratoarele școlii gazdă și au participat la experimente științifice, precum și la ateliere de mecanică, pneumatică, electronică etc., științe ce converg în domeniul roboticii.

Profesorii liceului - Anca Gabor, Alina Oros, Diana Liber, Alexandru Stoica și ec. Ioana Hoduț au putut aborda în discuțiile cu partenerii întreaga suită de activități asumate prin proiect și aflate acum în faza de implementare.

Stabilirea momentului vizitei în Turcia pentru perioada aceasta nu a fost întâmplătoar, ci s-a pliat pe momentul în care Istanbulul organiza „First Robotics Competition”. Așa cum reiese și din titlu, această competiție destinată elevilor pasionați de robotică a avut menirea de a prezenta o altă abordare a concursurilor pentru elevi în domeniu. Competiția, cu o aleasă viziune holistică și aplicată, a arătat faptul că și la acest nivel, al elevilor, poate fi vorba de interdisciplinaritate. Alături de pasionații pentru robotică, au participat în echipele de concurs și elevi interesați de marketing, de relații publice, comunicare, media etc., cu toții având un rol egal în trimiterea echipei lor pe podium.

„A fost extraordinar să urmărim lucrul în echipă al elevilor, dăruirea și interesul pentru ceea ce fac”, spune directorul Liceului „Don Orione”, prof. Alexandru Stoica.

„Principiile mecatronicii în educație vizează dezvoltarea gândirii sistemice, integratoare și formarea deprinderilor de a lucra și/sau învăța în echipă. Conceptul de educație mecatronică aduce în atenția tuturor abordări și tehnologii educaționale, unde subiectul (elevul) participă educațional cu întreaga lui ființă (mental, emoțional și fizic)”, a precizat domnul director. De altfel, menirea tuturor acțiunilor Liceului „Don Orione”, care au ca subiect de interes robotica, vizează creșterea numărului de profesori în învățământul profesional și tehnic,  care să utilizeze metode inovative în activitatea didactică, cu ajutorul cărora să fie posibilă dezvoltarea interesului elevilor pentru domeniul roboticii și a imprimării 3D, urmărind, totodată, dezvoltarea unei rețele naționale și internaționale de specialiști, care să colaboreze pentru a identifica resurse ale unei predări eficiente în acest domeniu.