Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar - 66 de şcoli din Bihor au depus cereri de finanţare
Ministerul Educaţiei a demarat Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. Acesta face parte din cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată”, cu finanțare PNRR, în valoare de 543 milioane euro - componenta PNRR nerambursabilă.
Programul vizează implementarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) prin acordarea de granturi, în două runde, unui număr estimat de 2.500 dintr-un total de 3.235 de unități de învățământ de stat de nivel gimnazial, cu risc mediu și crescut de abandon școlar. În data de 2 martie 2022 a fost publicat primul apel de proiecte din cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS). În prima rundă de finanțare a schemei de granturi PNRAS sunt prioritizate 1.726 unități. Pentru sesiunea 2022, la nivelul județului Bihor, au fost eligibile 73 de unități de învățământ. „După lansarea apelului, Inspectoratul Școlar Județean Bihor s-a preocupat de furnizarea în timp util a tuturor informațiilor care au vizat redactarea cererii de finanțare, a oferit sprijin unităților de învățământ, a organizat videoconferințe și a constituit un grup de comunicare pentru consilierea și monitorizarea pregătirii proiectului. La termenul limită de depunere, 14 martie 2022, din județul Bihor, deși termenul a fost foarte scurt de la lansarea apelului, au depus cereri de finanțare în cadrul programului, un număr de 66 de unități de învățământ, cu o valoare solicitată însumată la nivelul acestora de peste 9 milioane de euro”, precizează IŞJ Bihor. Astfel, au rămas să depună cereri de finanţare, pentru sesiunea 2023, şapte unități de învățământ: Școala Gimnazială nr. 1 Buduslău, Școala Gimnazială nr. 1 Cociuba Mare, Școala Gimnazială nr. 1 Hotar, Școala Gimnmazială nr. 1 Săcădat, Școala Gimnazială „Jako Zsigmond” Roșiori, Școala Gimnazială nr. 1 Viișoara, la care se vor adăuga cele eligibile în respectiva sesiune. Granturile din cadrul programului se încadrează în trei categorii: mic - 70.000 de euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este între 40 și 75); mediu - 140.000 euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este între 76 și 150); mare - 153.000 euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este peste 150).
Reducerea abandonului școlar în ,,România educată", in special in Bihor, se realizează si prin desfințarea catedrelor. Multe catedre se desfinteaza doar pentru ca directorii să fie pe placul și în grațiile ,,generalului". Desigur acei directori numiti de ,,general" pe criterii de ,,competență", membrii in ,,#echipa câștigătoare" precum ,,generalul", cine-și amintește. (Bine că nu se desfințează funcțiile de directori din școli cu 30 de elevi. ). Zice-se că-s neprofitabile (catedrele), în schimb, un post de director e foarte profitabil. Aduce voturi. Mai sunt școli in care , spre exemplu, în toamna lui 2019 s-au ,,investit" aproape 100000 de euro. Acești bani au reușit să aducă o temperatură, iarna, de 8 grade celsius in sala de clasă , frig, fum și gaze in sala de sport samd (condiții de ev mediu în secolul XXI) . Dar cel mai important lucru adus a fost un nou mandat atât edilului . Banii au fost ,,investiți prin firmele de partid abonate, prin împărțirea sarcinilor pentru a nu fi atribuite prin licitație,, ci prin încredințare directă. . Vorba aceeia: ,,Banii spălați n-aduc doar fericirea, aduc si mandate". Directorul complice la ,,investitie" a fost ,,inlocuit" cu un interimar cu state vechi , (pe relații , ,,de competențe", desigur)care câștigat (după mai multe insuccese) ,,concursul simpatic", pentru a continua ,,politica de reducere a abandonului".