Forfotă și multe emoții, ieri dimineață, pe holurile gimnaziilor din Bihor. Peste 12.000 de elevi, din clasele a VII-a și a VIII-a, au susținut prima probă a simulării la Evaluarea Națională 2019, cea la limba și literatra română.

 

Deși Consiliul Național al Elevilor i-a îndemnat să dea foile goale la simulare, elevii din Bihor și-au văzut de treaba lor la examen. Emoțiile au fost mai mici pentru că oricum ar lua-o, o simulare nu este un examen, iar rolul ei este tocmai acela de a corecta eventualele lacune.

Cei mai mulți elevi, 5.205, au fost din clasele de-a VIII-a iar 5.072, în premieră națională, din clasa a VII-a. Ca și în ceilalți ani, subiectele au fost elaborate de Centrul Național de Evaluare și Examinare și au cuprins doar materia deja predată.

Rezultatele vor fi analizate la nivel individual, cu fiecare elev în parte, vor fi dezbătute la nivel de clasă, în ședințe cu părinții și la nivelul consiliului profesoral. Notele se trec în catalog doar dacă profesorii sau părinții solicită acest lucru.

Astăzi, 12 martie, elevii susțin proba la matematică iar miercuri, 13 martie, la limba maternă. Rezultatele se vor afișa pe 22 martie.

 

„Nu vrem evaluări mai ușoare, vrem evaluări reale”

 

La nivel național, ziua de ieri a început destul de furtunos, elevii anunțând, prin intermediul Consiliului Național al Elevilor, că vor da foile goale pentru că nu vor să mai fie cobaii Ministerului Educației și pentru că probele nu evaluează competențele, ci doar cunoștințele, nu evaluează capacitatea de a gândi critic, ci doar de a reproduce informațiile dictate la clasă.

„Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc. Dăm foaia goală pentru că suntem conștienți că ministerul ne vrea niște cobai, niște procente dintr-o diagramă și nimic mai mult. Nu vrem evaluări mai ușoare, vrem evaluări reale”, se arată în comunicatul Consiliului Național al Elevilor.

Câteva ore mai târziu, în „dulcele stil de lemn”, caracteristic instituției, Ministerul Educației le-a răspuns: „Simulările examenelor naționale au scopul de a familiariza elevii cu rigorile testelor pe care le vor susţine la finalul ciclului gimnazial/liceal, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obținerii unor rezultate satisfăcătoare în cadrul examenelor naționale. Proiectul de ordin de ministru prin care a fost aprobată organizarea simulării Evaluării Naționale și a simulării probelor scrise ale examenului național de Bacalaureat, în anul școlar 2018-2019, a fost dezbătut în cadrul Comisiei de Dialog Social din care fac parte reprezentanții elevilor, părinților, profesorilor și ai altor parteneri sociali, majoritatea susținând acest demers care vine în sprijinul elevilor”.

La nivel național la simulare au participat aproximativ 350.000 de elevi.