Reprezentanții HoReCa din Oradea, Băile Felix și Băile 1 Mai s-au întâlnit ieri în sala Consiliului Județean Bihor cu inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), în cadrul unei acțiuni de consiliere și prevenție.

Evenimentul a început la ora 11.00 și s-a bucurat de o participare numeroasă. Discuțiile au fost vii și deschise, hotelierii și reprezentanții din turism explicând, fără menajamente, problemele pe care le întâmpină în relația cu organele de control ale ANPC, dar și în cea cu clienții.

Președintele ANPC, Claudiu Dolot, a spus că se lucrează intens la debirocratizarea sectorului, recunoscând că încă există o mare inerție în domeniu și că muți oameni, deși nu trebuie, aleg să pună și o ștampilă „ca să fie siguri”.

O problemă importantă, ridicată de managerii din Băile Felix și Băile 1 Mai, a fost cea legată de plângerile nefondate la OPC.

„Cetățenii folosesc de multe ori abuziv OPC-ul. Pentru unii a ajuns chiar metodă de șantaj, „fă reducerea asta, că dacă nu, sun la OPC!”. Noi plătim de fiecare dată când se constată că ceva nu este în regulă, dar trebuie găsită o metodă ca și cei care folosesc în mod abuziv OPC-ul să fie descurajați. Mai ales că la servicii turistice este foarte mult subiectivism, iar notele care le primim prin review-urile pe care le lasă cei care ne vizitează sunt destul de concludente”, a spus, printre altele, Dumitru Fekete, administratorul unui complex din Băile Felix.

„Știm că sunt și reclamangii de profesie, supărați pe viață. Ne vom gândi la o soluție pentru descurajarea acestora” a spus Claudiu Dolot care a mai adăugat că, din totalul clienților, doar 5% fac reclamații, iar jumătate dintre ele sunt neîntemeiate.

Evenimentul s-a încheiat cu concluzia că este nevoie de mai mult respect între organele care fac control, clienți și reprezentanți ai HoReCa și că relația trebuie stabilită pe bază de respect și nu de „teamă de controale”.

„Caravana de Consiliere și Prevenție”, organizată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor vizează informarea operatorilor economici cu privire la toate normele și reglementările în vigoare pentru buna desfășurare a activității lor și are scopul de a prezenta cele mai recente prevederi legislative în ceea ce privește drepturile consumatorilor, în condiții de pandemie, precum și informarea agențior economici cu privire la regulile la care aceștia trebuie să se alinieze.

Este foarte important ca aceștia să știe foarte clar ce au de făcut, evitând în acest mod eventualele sancțiuni pentru nerespectarea normelor de protecție epidemiologice.

Acțiunile de acest gen au rolul de a asigura condiții optime de protecție pentru consumatori, protejarea cetățeanului fiind țelul suprem al tuturor instituțiilor statului.