Vineri, 22 ianuarie, a fost încheiat un protocol de colaborare între Consiliul Județean Bihor, Instituția Prefectului și Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Bihor, cu scopul de a se asigura respectarea legislației privind venitul minim garantat.

 

Obiectivele acestui protocol sunt următoarele: implicarea beneficiarilor cu venit minim garantat apți de muncă în ecologizarea și menținerea curățeniei în județ și monitorizarea permanentă a planurilor de acțiune sau de lucrări de interes local realizate de primării, precum și a situațiilor lunare privind beneficiarii de ajutor social.

În județul Bihor sunt, în medie, 3.100 de persoane care încasează lunar venitul minim garantat, 1.600 dintre acestea fiind apte de muncă. Conform datelor oficiale din luna noiembrie 2020, beneficiarii de ajutor social ar fi prestat, în total, aproximativ 35 de mii de ore de muncă. Unitățile Administrativ-Teritoriale (UAT) cu cei mai mulți beneficiari de ajutor social apți de muncă sunt: Lugașu de Jos (112 beneficiari), Lăzăreni (98) și Suplacu de Barcău (75). Plățile efectuate în fiecare lună în județul Bihor pentru venitul minim garantat sunt în valoare de 10,2 milioane de lei.

„Este normal și de bun simț să existe o organizare a fiecărei primării, în așa fel încât aceste ore de muncă să se desfășoare cu un randament rezonabil în folosul comunității. Vom avea întâlniri cu primarii din localitățile unde sunt cel puțin 15 beneficiari de ajutor social apți de muncă, sunt peste 30 de UAT-uri în această situație, și le vom solicita ca planurile de muncă să fie reale, adaptate problemelor din fiecare localitate, să nu ne mai trezim cu situații în care un plan este luat cu copy-paste și treci că vei ecologiza Crișul Repede, dar râul nu trece pe la tine prin comună. Scopul nu este să scoatem oamenii de la plata venitului minim garantat, ci scopul corect și moral este ca cei care beneficiază de aceste alocări să desfășoare orele de muncă”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan.

 

Verificări în teren din martie

Acesta a mai subliniat că, începând cu luna martie, echipe mixte ale

AJPIS şi Prefecturii vor efectua verificări în teren.

 „Acolo unde se va constata că nu există o organizare, într-o primă etapă se va da un avertisment primăriei, în a doua etapă, conform prevederilor legale, se aplică o amendă primarului pentru nerespectarea prevederilor și, în subsidiar, se suspendă plata acestor drepturi până la clarificarea situației. Consiliul Județean le va solicita primarilor să spună de ce au nevoie ca aceste munci să se desfășoare cu eficiență maximă, de la echipamente de protecție a muncii, la unelte, pentru a putea fi prevăzute în buget”, a mai declarat Bolojan.
În completare, prefectul Dumitru Ţiplea a arătat că beneficiarii venitului minim garantat au parte şi de asigurare medicală, un drept de care se bucură şi familiile acestora. El a mai subliniat că planurile de muncă, conform legii, trebuie aprobate de consiliile locale în prima şedinţă din an. „În luna ianuarie fiecare consiliul local trebuie să adopte o hotărâre cu acest plan defalcat pe luni. O altă chestiune pe care am convenit-o cu domnul președinte Ilie Bolojan este că vom constitui un grup de lucru alcătuit de la mai multe instituții care vor face o analiză a situației persoanelor care beneficiază de venitul minim garantat și alocație de susținere a familiei. Acest grup de lucru va veni, în cel mult două luni, și cu propuneri legislative. Sunt câteva minusuri în legislație pe care le vom putea îmbunătăți”, a precizat Dumitru Țiplea, prefectul județului Bihor.

Protocolul a intrat în vigoare vineri, 22 ianuarie, şi este valabil doi ani.