Consiliul Local Oradea s-a întrunit, ieri, în şedinţă extraordinară, pe ordinea de zi figurând, printre altele, proiectul privind participarea municipalităţii în proiectul strategic al judeţului pe Sănătate, ce va fi depus spre finanţare de către Consiliul Judeţean Bihor în cadrul programului România-Ungaria.

 

Primăria Oradea este partener în „Proiectul integrat pentru dezvoltarea durabilă în zona montană a judeţului Bihor, îmbunătăţirea accesului şi dezvoltarea serviciilor de sănătate în cazul intervenţiilor medicale în situaţii de urgenţă” al CJ Bihor, care prevede, printre altele, dotarea cu aparatură modernă a Centrului Oncologic din cadrul Spitalului Municipal „dr. Gavril Curteanu” şi dotarea Spitalului Judeţean pentru implementarea reţelei de telemedicină. Din valoarea totală a proiectului, celor două spitale din municipiul Oradea le va reveni suma de aproximativ 5,2 milioane euro. Managerul Spitalului Judeţean, Gheorghe Carp, a menţionat că proiectul ce va fi depus de CJ Bihor spre finanţare prin Programul Ro-Hu are în vedere rezolvarea mai multor priorităţi ale judeţului în domeniul sănătăţii, cum ar fi construirea unor centre medicale de urgenţă în zonele montane; implementarea unui sistem de telemedicină la nivelul spitalelor din judeţ, coordonat la nivelul Spitalului Judeţean, pentru o mai bună diagnosticare a pacienţilor şi pentru a se tria cazurile care trebuie aduse la Oradea de cele care pot fi rezolvate local; dotarea spitalelor din judeţ cu aparatură de radiologie şi ecografie; dotarea cu aparatură de ultimă generaţie pentru diagnosticare şi tratare a Centrului Oncologic din Oradea; dotarea Spitalului Judeţean cu aparat de radiologie, similar celor de la spitalele din judeţ, şi un computer tomograf performant. De asemenea, proiectul prevede înfiinţarea unui centru de instruire permanentă în cadrul Facultăţii de Medicină din Oradea. Ieri, consilierii locali şi-au dat acordul pentru participarea municipalităţii, în calitate de partener în acest proiect, precum şi contribuţia proprie aferentă Oradiei. Potrivit primarului Ilie Bolojan, contribuţia de la bugetul local şi de la cel naţional va fi de 780.000 euro (104.364 euro din partea municipalităţii).

 

Tramvaie vechi şi noi

Tot ieri, aleşii locali au aprobat rectificarea bugetului municipiului Oradea. Înainte de şedinţă, primarul Ilie Bolojan a menţionat că două dintre prevederile proiectului sunt mai importante, una legată de tramvaie, cealaltă referitoare la sistemul de termoficare. Potrivit lui Bolojan, se doreşte atât achiziţia de tramvaie noi, prin finanţare europeană, în programul de mobilitate, cât şi achiziţionarea a 10 tramvaie second hand modernizate. În privinţa tramvaielor noi, deocamdată nu s-a luat decizia câte bucăţi vor fi cumpărate. „Mergem pe ideea unei flote de 10-20 de tramvaie, câte unul sau două tramvaie pe an, astfel încât, până în 2024, o bună parte din tramvaie să fie într-o stare bună”, a declarat Ilie Bolojan. Tot el a menţionat că deoarece nu au fost ofertanţi pentru recarosarea tramvaielor vechi, banii alocaţi pentru acest proiect vor fi mutaţi pentru achiziţionarea a 10 tramvaie second hand deja modernizate, valoarea alocată fiind de 350.000 euro. În ceea ce priveşte sistemul de termoficare, se alocă 150.000 lei pentru realizarea unui studiu prin care să se stabilească în ce va investi municipalitatea pentru pentru rezolvarea problemei de producţie a energiei termice. „Avem două posibilităţi: fie investim în reparaţia capitală a cazanului vechi, cu înlocuirea arzătoarelor, care ar costa aproximativ 10 milioane euro, fie achiziţionăm un grup energetic nou, cu o capacitate la jumătate faţă de cazanul nou”, a anunţat primarul Ilie Bolojan, adăugând că această măsură este necesară pentru a avea o soluţie de rezervă pentru iernile foarte reci în cazul în care apar avarii la sistemul de producţie. „Tot la rectificarea bugetară am alocat 20.000 lei pentru studiul de fezabilitate pentru realizarea optimizării sistemului de termoficare din Piaţa Ferdinand. Vom renunţa la punctele termice din subsolurile unor clădiri şi vom introduce module de imobil”, a mai declarat primarul Oradiei.

 

Responsabilităţi pentru directorii de şcoli

Consilierii locali au aprobat şi propunerea venită din partea Executivului privind descentralizarea bugetară a unităţilor de învăţământ preuniversitar din Oradea. Primarul Ilie Bolojan a menţionat că, de la bugetul de stat, se acoperă doar cheltuielile cu salarizarea şi o parte din cheltuielile de funcţionare, bunuri şi servicii, restul fiind contribuţia municipalităţii. „Am reuşit să scădem cota de contribuţie a Primăriei Oradea de la 5 milioane lei pe an la 3 milioane lei pe an. Până acum, toate aceste cheltuieli au fost gestionate de către primărie, nu exista nicio răspundere directă a directorilor de şcoli. Din 45 de unităţi de învăţământ, 14 sunt pe excedent, restul sunt pe deficit”, a declarat primarul. În aceste condiţii, au fost încheiate contracte cu conducerile unităţilor de învăţământ din subordine, prin care sunt descentralizate cheltuielile, cu excepţia lucrărilor de reparaţii şi investiţii, de care se va ocupa tot Primărie. „Din octombrie, fiecare director răspunde pentru gestionarea banilor”, a anunţat Bolojan, adăugând că fiecare unitate de învăţământ va primi aceeaşi sumă de bani pe care a primit-o şi în anul precedent, însă răspunderea pentru gestionarea banilor va reveni directorilor. Bolojan a adăugat că în cazul şcolilor care nu se vor încadra în această sumă vor fi trimise adrese la Inspectoratul Şcolar Judeţean prin care se va cere înlocuirea directorilor, aceasta fiind o dovadă că nu sunt buni manageri. Pe de altă parte, primarul Ilie Bolojan a anunţat că municipalitatea intenţionează să pună la punct toate internatele şcolilor din Oradea şi pentru reabilitarea şcolilor aflate într-o situaţie proastă. La Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” se lucrează la studiul de fezabilitate pentru proiectul de reabilitare a clădirii. „Toţi banii economisiţi prin descentralizare vor fi folosiţi pentru aceste investiţii”, a menţionat Bolojan, care estimează că vor fi realizate investiţii de aproximativ un milion de euro pe an.