Teama de demolare a unor case pentru lărgirea străzilor i-a mobilizat pe orădeni - Dezbatere cu scântei
Dezbaterea publică a Planului de Mobilitate Urbană a Oradiei desfăşurată miercuri seară în sala mare a Primăriei a adunat câteva zeci de orădeni, majoritatea veniţi nu pentru a auzi proiectele de zeci de milioane pe care şi le propune municipalitatea, ci pentru a cere Primăriei să renunţe la proiectele de lărgire a străzilor Avram Iancu şi Sucevei, prin demolarea unui rând de case. Viceprimarul Mircea Mălan le-a răspuns că în planul supus dezbaterii nu se prevede niciun ban pentru aceste două proiecte, şi că „nu se pune problema în viitorul apropiat” să fie puse în aplicare.
Planul de Mobilitate Urbană a Oradiei a stârnit interesul orădenilor care locuiesc în zona centrală, care au venit la dezbatere pentru a-şi exprima revolta împotriva intenţiei municipalităţii de a demola câte un rând de clădiri de pe străzile Sucevei şi Avram Iancu pentru a realiza o fluidizare a traficului. Astfel, după ce au asistat la lunga prezentare a planului făcută de reprezentantul firmei IncerTrans, Luigino Szecsy, orădenii au cerut explicaţii reprezentanţilor municipalităţii.
„Avem un centru reabilitat şi dumneavoastră doriţi să demolaţi. Nu cred că este oportună schimbarea imaginii oraşului şi am semnat petiţia UDMR săptămâna trecută. Familiile care locuiesc pe străzile Sucevei şi Avram Iancu nu sunt de acord cu mutarea. Aici și-au trăit viața, aici își duc copiii la școală. Nu ştiu ce beneficii socio-economice aveţi de la acest proiect, dar sper să nu ajungem ca la Pasajul Vulturul Negru, unde de trei ani doar pagube avem”, a menţionat Szanto Ildiko, reprezentantă a unor ONG-uri locale. Marcel Iacob, reprezentant al InterTrans, a răspuns că la întocmirea planului s-a ţinut cont de toate măsurile propuse de municipalitate şi aprobate de Consiliul Local Oradea.
„Nu suntem noi în măsură să schimbăm politica acestui municipiu. Am lucrat cu ce ni s-a pus la dispoziţie”, a replicat Iacob, adăugând că orădenii nemulţumiţi ar fi trebui să se prezinte la dezbaterea publică organizată înainte de aprobarea Planului Urbanistic General, unde se menţionează despre lărgirea celor două străzi.
O manipulare a UDMR?!
Viceprimarul Mircea Mălan, cel care a moderat discuţiile, a intervenit susţinând că „în cadrul acestui plan nu se prevede nici măcar un euro” pentru lărgirea celor două străzi, adăugând că nu se pune problema ca „în viitorul apropiat” să fie puse în aplicare aceste proiecte. „Dacă va fi vorba vreodată, va fi doar pentru că aşa se va aprecia la acel moment că este mai bine pentru acest oraş şi pe baza deciziilor care au fost luate până acum la adoptarea Planului Urbanistic General. Nu vom demola în următorii ani cele două străzi. Pe termen scurt şi mediu nu este nici intenţie, nu sunt nici bani pentru aceste proiecte. Iar pentru exproprieri e nevoie de sume foarte mari”, a afirmat Mircea Mălan, adăugând că planul a fost structurat până în anul 2030. În intervenţia sa, viceprimarul orădean s-a arătat deranjat de acţiunea UDMR de strângere de semnături pentru împiedicarea demolării clădirilor de pe străzile Avram Iancu şi Sucevei.
„Ce vi s-a spus de la UDMR este altă treabă”, le-a spus el orădenilor nemulţumiţi. Fostul viceprimar, consilierul UDMR Huszar Istvan, i-a reamintit lui Mălan că în PUG se prevede reconfigurarea străzilor, nu lărgirea lor şi, cu toate acestea, primarul Ilie Bolojan a spus că se vor elabora PUZ-uri pentru străzile respective în care se va prevedea demolarea clădirilor.
Demolaţi-vă casele voastre!
„Clădirea noastră de pe strada Sucevei a fost construită de Moskowits Miksa. Strada Sucevei are numeroase străzi adiacente, de ce nu se poate dirija pe acolo circulaţia?”, a intervenit Cristina Iovan, care locuieşte pe Sucevei din anii ’80. „Pe noi ne-ați blocat câțiva ani buni cu vânzările acestor locuințe. Clădirea ar trebui reabilitată, o facem sau nu? Ce se va întampla? E o stradă întreagă, noi la ce să ne așteptăm? Din anii ’70 s-a vorbit de demolarea străzii, ne-am bucurat că am scapat de comuniști, acum din nou suntem cu aceeași amenințare”, a adăugat Cristina Iovan. Ea a adăugat că oraşele mari din Europa nu şi-au demolat centrele istorice. Mircea Stroe, fost jurnalist şi preşedintele unui club local de tir cu arcul, a cerut ca municipalitatea să renunţe la aceste proiecte. „Demolaţi-vă casele voastre!”, le-a spus el reprezentanţilor Primăriei. Pe de altă parte, consilierul local UDMR, Kiss Gabor, a menţionat că în plan este prevăzută alocarea a 400.000 euro în anii 2020-2025 pentru lărgirea străzilor.
„Nu cred că cineva îşi poate închipui că se pot face astfel de proiecte, care presupun exproprieri cu valori de milioane de euro, ca să nu mai vorbim de lucrări, cu 400.000 de euro. Aceşti bani sunt prinşi alături de încă 4 milioane euro pentru cele trei străzi care merg spre comunele limitrofe. Înţeleg că sunt şi interese politice aici. Trebuie să arătăm că facem ceva pentru cetăţeni”, a fost replica lui Mălan, spre nemulţumirea celor prezenţi, care au spus că cele două proiecte nu au nicio legătură. Huszar Istvan, care a adus la întâlnire cele 1.700 de semnături strânse până acum împotriva proiectului de lărgire a celor două străzi, a cerut ca în plan să se prevadă doar reconfigurarea străzilor, aşa cum este prevăzut în PUG şi nu lărgirea acestora, însă Mălan a afirmat că discuţia nu are sens, întrucât dacă se va dori depunerea spre finanţare un proiect de lărgire a străzii, va fi dezbătut un plan urbanistic zonal şi abia apoi se va lua o decizie.
Pe lângă discuţiile despre demolările de pe străzile Avram Iancu şi Sucevei, cei prezenţi la dezbatere s-au mai interesat de legăturile dintre Oradea şi Oşorhei, respectiv Sântandrei pentru un acces mai rapid în municipiu. De asemenea, la dezbatere au fost prezenţi şi reprezentanţi ai Consiliului Judeţean Bihor, printre care arhitectul judeţului, Maria Simon, şi noul manager al judeţului, Szabo Jozsef. Maria Simon a criticat faptul nu a existat o consultare cu instituţia arhitectului judeţului în întocmirea planului de mobilitatea urbană a Oradiei şi le-a reamintit că cele două străzi prevăzute spre demolare sunt incluse în zona de protecţie a monumentelor şi pentru a demolarea clădirilor este nevoie de aprobări speciale. De asemenea, Vlad Gaje, reprezentant al CJ Bihor a criticat sistemul de trasnport public local. La finalul dezbaterii, Huszar Istvan a întrebat de ce propunerile de modificare a planului s-au putut transmite doar până pe 20 septembrie, în condiţiile în care dezbaterea a fost programată în 21 septembrie: „Înseamnă că propunerile făcute aici nu contează?”. „De-aia!”, a fost răspunsul lui Mălan, care a revenit susţinând că propunerile vor fi transmise mai departe.
Pai cand trebuie sa dea ochii cu cetatenii orasului se ascunde si tace ca porcu-n tenchi. El si acolitii sai fac numai ce vor ei, parerea cetatenilor nu conteaza. Crede ca Oradea e domeniul lui feudal.
Mircea Stroe , un juvete oltenesc aciuat intr-un ONG local de tras donatii cu arcul ca sa nu moara gura lui de foame, combate ca "un sarpe de dudau". S-au aliat oltenii de pripas cu beneficiarii Legii 12 si avem parte de infratirea galeriilor "Viitorul Scornicesti" cu "Ujpesti Dosza". Dati-le medicamente trase cu arcu'!
unde a fost Bolojan??