Varujan Vosganian a fost prezent în Oradea vineri, 10 martie, pentru a vorbi despre rănile secolului XX, o temă abordată şi în cel mai recent volum al său, Copiii Războiului. În prima parte a zilei, Vosganian s-a întâlnit cu elevi ai Colegiului Naţional Mihai Eminescu, iar la orele prânzului, în Salonul de Carte „R & R”, a ţinut o conferinţă cu tema „Secolul XX, un secol care nu s-a terminat încă”.

Cum însuşi autorul a mărturisit, să menţii trează atenţia adolescenţilor nu este uşor, dar este posibil şi este o victorie, mai ales că subiectul vizat este unul străin tinerilor de azi: rănile lăsate de comunism. „Dacă întrebi germanii de Holocaust, o să-ţi răspundă acelaşi lucru, dacă întrebi armenii de genocid, o să-ţi răspundă, în cor, acelaşi lucru, dacă întrebi românii despre comunism, o să primeşti răspunsuri diferite. Comunismul nu a fost o traumă comună”, a spus Varujan Vosganian, sintetizând în câteva cuvinte o temă pe cât de actuală, pe atât de confuză în ziua de astăzi. Pe parcursul conferinţei susţinute în Cetatea Oradea, conferinţă la care o parte din elevii prezenţi dimineaţă în Casa Darvas - La Roche au ales să vină, Vosganian a atins câteva teme sensibile care au vizat generaţia de după al doilea război mondial şi generaţia postcomunistă, subliniind greşelile de abordare, comune şi individuale, al căror rezultat îl trăim astăzi. „Cifrele morţilor din cel de-al doilea război mondial, din cărţile noastre de istorie, sunt false. Noi, omenirea, avem o vină comună faţă de aceste victime. Iar cartea Copiii războiului este semnul că la marginea gropilor comune nu ne-am rugat destul”, a spus Varujan Vosganian. El a atras atenţia asupra faptului că nu există în România niciun scriitor român care să nu se fi născut în România. „Noi nu am reuşit să construim o instituţie fundamentală a fiilor exilului. Noi, din păcate, suntem în exil şi la noi acasă”, a subliniat Vosganian.

Un alt aspect subliniat a fost lipsa unor monumente închinate „morţilor noi”. „Cum să ne revenim noi, ca neam, dacă nu ştim numele celor ce au murit la Revoluţie? Avem statui cu Burebista, căci morţii vechi sunt comozi la vedere, cei noi ne-ar stânjeni, ne-ar face să ne punem întrebări despre cei care s-au sacrificat ca să ne lase pe noi să trăim”, a spus scriitorul. Acesta a atras atenţia că Germania şi-a vindecat rănile abia după ce le-a conştientizat, explicând că în faţa fiecărei case în care a trăit un evreu există astăzi o dală galbenă, care nu-i lasă pe germani să-şi uite istoria.

„Cartea Copiii războiului conţine întâmplări adevărate. O parte dintre personaje au existat, o parte sunt imaginare. Această carte este biografia unui destin care nu s-a încheiat încă”, a mai spus Vosganian.

O elocventă prezentare a volumului a fost realizată în deschiderea conferinţei, de directorul Revistei Familia, Ioan Moldovan. „Înainte de Copiii Războiului a fost Cartea Şoaptelor, care a făcut carieră naţională şi internaţională, fiind vorba de o epopee. O altă epopee este Copiii Războiului, un laborator de lucru cu generaţii postbelice nu doar din România. O carte despre toţi copiii războiului”, a spus Ioan Moldovan. „Cartea nu are o construcţie liniară. Este o construcţie elaborată, cu întrepătrunderi, cu reveniri, cu laitmotiv, cu secvenţe de sine stătătoare. Şi aici mă refer în special la scenele cu soldaţii. Avem soldatul german care merge să cucerească URSS şi se întoarce umilit, avem soldatul italian care împiedică înaintarea aliaţilor, avem soldatul care merge spre Vest, aşa cum avem soldatul torţionar de la Auschwitz”, a explicat directorul revistei Familia.

„Copiii războiului este un roman cinematografic. Este o lectură care arată toate calităţile de artist al cuvântului pe care le deţine Varujan Vosganian şi este, în acelaşi timp, o proză cu mesaj, aşa cum sunt prozele cu care ne-a obişnuit autorul”, a subliniat Moldovan.

„Mesajul central al acestei cărţi este: Copiii războiului or să se nască mereu”, a încheiat Ioan Moldovan, atrăgând atenţia totodată că volumul lansat vineri la Oradea este „o operă de referinţă (şi) nu doar în biografia lui Varujan Vosganian”.