Viorica Banciu a fost arestată sâmbătă, pentru 30 de zile, după ce a fost prinsă în flagrant luând şpagă de la o studentă, în schimbul banilor urmând să îi întocmească o lucrare de licenţă. Ancheta procurorilor a scos la iveală faptul că Banciu, cadru didactic la Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane din Oradea, nu era la prima abatere şi că mai ceruse bani şi în alte rânduri, ba chiar promisese, contra cost, să intervină în favoarea unei denunţătoare şi la Comisia de licenţă.

Lucrări de licenţă contra-cost

Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor au dispus, sâmbătă, punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de Viorica Banciu, pentru luare de mită şi trafic de influenţă. Ieri, anchetatorii au făcut publice şi faptele de care este acuzată femeia.  Potrivit procurorilor, în luna octombrie 2015, Banciu, cadru didactic în cadrul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane a Universităţii din Oradea, în calitate de coordonator ştiinţific de lucrări de licenţă, a  pretins de la denunțătoare, studentă a Universităţii din Oradea,  suma de 300 de euro, în vederea întocmirii unei lucrări de licenţă la materia sa, respectiv la limba şi literatura română, sumă din care, în data de 10.11.2015, a primit 150 de euro, iar în data de 15.01.2016 a primit diferenţa de 150 de euro. În toamna anului 2015, aceeaşi Banciu a  pretins de la o persoană, studentă a Universităţii din Oradea, suma de 400 de euro, în vederea întocmirii unei lucrări de licenţă la materia sa, respectiv la limba şi literatura română, sumă din care a primit 200 de euro. Tot la sfârşitul anului trecut, Viorica Banciu a  pretins de la o persoană, studentă a Universităţii din Oradea, suma de 100 de euro, în vederea întocmirii unei lucrări de licenţă la materia sa. În ceea ce priveşte acuzaţia de trafic de influenţă, procurorii arată că  Banciu a  pretins de la denunțătoare, studentă a Universităţii din Oradea, o sumă de bani, pentru a-şi exercita influenţa faţă de un membru al Comisiei de licenţă constituită pentru examenul de licenţă din vara anului 2016, în vederea ajutorului dat de către aceasta din urmă denunţătoarei pentru a promova examenul de licenţă ce  va fi susţinut în vara anului 2016.

Profesor, pericol public

"Nu se poate ignora faptul că, în prezent, fenomenul corupţiei în învăţământ a luat o amploare deosebită, ceea ce generează, inevitabil, consecinţe negative majore pentru societate. Astfel, diminuarea accesului la un învăţământ de calitate superioară, neîncrederea în sistemul educaţional şi degradarea acestuia, promovarea nonvalorilor, incompetenţa profesională şi perpetuarea acestui model cultural sunt câteva dintre principalele efecte pe care le are corupţia din sistemul de învăţământ asupra societăţii. Fiind afectat dreptul fundamental la învăţătură, putem vorbi despre o discriminare a copiilor cu o posibilitate financiară precară şi despre inexistenţa şanselor egale la educaţie", se arată în referatul prin care procurorii au cerut arestarea preventivă a cadrului didactic. "Trecerea de la micile atenţii oferite profesorilor, cu diferite ocazii, la cadourile scumpe sau obligativitatea meditaţiilor acasă declanşează o competiţie incorectă între copiii fără posibilităţi materiale, care învaţă sau vor să înveţe, şi cei care îşi cumpără notele sau examenele. Şansa copiilor săraci de a câştiga această competiţie dată pentru dreptul la învăţătură depinde doar de voinţa colectivă şi atitudinea civică anticorupţie, prin netolerarea, denunţarea, demascarea şi, nu în ultimul rând, sancţionarea cu promptitudine a acesteia", mai precizează anchetatorii. "Pericolul concret pentru ordinea publică generat de infracţiunile săvârşite de inculpată în prezenta cauză este reliefat cu pregnanţă de gravitatea faptelor comise,  fiind vorba de infracţiuni de corupţie, săvârşite de o persoană având calitatea de profesor, persoană care prin natura profesiei sale vine în contact cu persoane care sunt în plină formare profesională şi morală, cărora trebuie să le imprime respect pentru valorilor sociale. Faptul că inculpata din prezenta cauză, în calitate de profesor de limba şi literatura română, a pretins diferite sume de bani în vederea întocmirii unor lucrări de licenţă studentelor sale, refuzându-le practic acestora orice posibilitate de a-şi întocmi fiecare individual lucrările de licenţă, sub coordonarea sa, ca profesor îndrumător, denotă o periculozitate sporită a faptelor inculpatei întrucât le-a lipsit pe studente de dreptul de a-şi desăvârşi pregătirea profesională, ignorând dreptul acestora de a învăţa. Din modalitatea de săvârşire a faptelor rezultă o totală lipsă de respect a inculpatei atât pentru sistemul de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea, cât şi pentru  însăşi profesia sa, lipsind astfel actul educaţional de efectele sale fireşti, inculpata folosindu-şi profesia exclusiv în interes personal, în vederea obţinerii unor sume de bani", au mai arătat procurorii.