Adeseori, nereguli mari trec neobservate, deoarece în ochii majorității trec drept niște detalii nesemnificative. Așa stau lucrurile și cu timbrele pentru marcarea produselor accizabile, precum cele alcoolice sau tutunul.

Ne-am obișnuit să nu dăm atenție "banalului" timbru de pe sticlele de băutură pe care le cumpărăm din magazine, baruri sau restaurante. Nu dăm suficientă atenție unui detaliu de care depinde însănătoșirea economiei și a societății noastre, în ansamblu! Pot părea vorbe mari, dar, din păcate, nu sunt; lipsa marcajelor legale ori marcarea necorespunzătoare a produselor menționate pot ascunde evaziunea fiscală, plagă ce generează o continuă hemoragie de bani negri, nefiscalizați.

Dacă noi, consumatorii obișnuiți, nu suntem întotdeauna atenți la aceste aspecte, nu la fel ar trebui să stea lucrurile cu cei responsabili de respectarea legii. Sperăm ca și în cazul pe care îl prezentăm organele de resort să-și facă datoria, pentru a mai repurta o victorie în necontenita luptă cu cei certați cu legea.

Zilele trecute, am constatat că într-unul dintre magazinele beiușene rafturile erau burdușite cu sticle conținând diverse băuturi alcoolice, dar care nu respectau normele în vigoare vizavi de marcarea produselor accizabile. Timbrele erau mai toate desprinse fie de pe dopuri, fie de pe recipiente, ceea ce încalcă flagrant Codul Fiscal, ale cărui prevederi referitoare la marcarea produselor alcoolice şi a tutunului prelucrat sunt:

ART. 206^61 Reguli generale:

(1) Prevederile prezentei secţiuni se aplică următoarelor produse accizabile:

a) băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri, produse intermediare şi alcool etilic, cu excepţiile prevăzute prin normele metodologice;

b) tutun prelucrat.

(2) Nu este supus obligaţiei de marcare orice produs accizabil scutit de la plata accizelor.

(3) Produsele accizabile prevăzute la alin. (1) pot fi eliberate pentru consum sau pot fi importate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate conform prevederilor prezentei secţiuni.

Norme metodologice

ART. 206^62 Responsabilitatea marcării

Responsabilitatea marcării produselor accizabile revine antrepozitarilor autorizaţi, destinatarilor înregistraţi, expeditorilor înregistraţi sau importatorilor autorizaţi, potrivit precizărilor din normele metodologice.

Norme metodologice

ART. 206^63 Proceduri de marcare

(1) Marcarea produselor se efectuează prin timbre sau banderole.

(2) Dimensiunea şi elementele ce vor fi inscripţionate pe marcaje vor fi stabilite prin normele metodologice.

(3) Antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat, expeditorul înregistrat sau importatorul autorizat are obligaţia să asigure ca marcajele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, respectiv pe pachet, cutie ori sticlă, astfel încât deschiderea ambalajului să deterioreze marcajul.

(4) Produsele accizabile marcate cu timbre sau banderole deteriorate ori altfel decât s-a prevăzut la alin. (2) şi (3) vor fi considerate ca nemarcate.

Mai mult, produsele aceleiași firme „Regiana" pot fi ușor cumpărate, la fel de incorect timbrate, și din alte localuri de alimentați publică. Am achiziționat și noi câteva sticle marca "Regiana" și am constatat cu stupoare că atunci când am încercat să deschidem ambalajul, timbrele, deja desprinse de pe recipiente, se învârteau în voie deodată cu dopurile, fără să se rupă sau să se deterioreze deloc.

Credem că legea e clară și mai credem că ea trebuie aplicată. În cazul mărfurilor pe care vi le-am prezentat, marcajele nu pot fi deteriorate prin deschiderea ambalajului pentru simplul motiv că acestea sunt deteriorate chiar dinainte de a ajunge în mâinile consumatorilor. Or, dacă timbrele pe care le-am arătat sunt deteriorate, înseamnă că produsele în cauză sunt „considerate ca nemarcate", iar asta constituie contravenție, conform articolului 221 indice 3(2), punctul b, al aceluiași Cod fiscal: deţinerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prezentului titlu, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false sub limitele prevăzute la  art. 296^1  alin. (1) lit. l) din titlul IX^1.

Pentru că legea nu lasă loc de-ntors nici în ceea ce privește competențele vizavi de constatarea contravenţiei şi aplicarea eventualelor sancţiuni, precizând (ART. 221^4 Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor) că acestea intră în competenţa exclusivă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, ne-am adresat ANAF, furnizând și probele deținute în acest caz.

Sperând că vom pune cu toții umărul la stoparea evaziunii fiscale, la asanarea peisajului economic românesc, că organele în sarcina cărora revine soluționarea unor astfel de situații își vor face exemplar datoria, așteptăm!