Articolul precedent, după cum bine ne aducem aminte, a tratat problema taxei judiciare de timbru şi în mod special modalitatea de determinare, momentul la care aceasta trebuie să fie achitată şi sancţiunea care se aplică justiţiabilului care nu îndeplineşte obligaţia de achitare a taxei de timbru.

În măsura în care am avut curiozitatea să studiem legea aferentă taxelor judiciare de timbru şi folosind algoritmii prevăzuţi, am calculat taxa de timbru pentru un eventual litigiu, am observat faptul că taxele pot să ajungă la un nivel considerabil. În această ipoteză se pune problema dacă putem totuşi să ne adresăm instanţelor de judecată pentru a beneficia de concursul forţei coercitive a statului, fără să achităm această taxă, ori să beneficiem de vreo reducere a cuantumului acesteia. Legiuitorul a prevăzut răspunsul la aceste două întrebări în cadrul unui act normativ - Ordonanţa de urgenţă nr. 51 din 2008 care reglementează ajutorul public judiciar în materie civilă. Acest act normativ stabileşte faptul că o persoană fizică poate să beneficieze de ajutor public judiciar în materie civilă în măsura în care sunt îndeplinite anumite condiţii. Însă credem că trebuie să începem prin a evidenţia care sunt modalităţile prin care se manifestă acest ajutor public judiciar faţă de un justiţiabil care nu deţine resurse financiare necesare pentru a suporta costurile unui litigiu. În cadrul articolului 6 din O.U.G. 51 din 2008 se stabileşte faptul că ajutorul public judiciar poate să fie acordat sub forma: plăţii onorariului pentru un avocat din oficiu sau ales; plăţii expertului, traducătorului sau a interpretului; plăţii onorariului executorului judecătoresc; scutiri, reduceri, eşalonări sau amânări de la plata taxelor de timbru inclusiv cele datorate în faza de executare silită. Doar acestea sunt modalităţile prin care statul acordă ajutor public judiciar, o altă modalitate nu este prevăzută de legiuitor, însă important de precizat este faptul că formele de ajutor public judiciar prevăzute de art. 6 din O.U.G. 51 din 2008 şi evidenţiate anterior pot să fie cumulate (art. 7 O.U.G. 51 din 2008). Prin instituirea acestor forme de ajutor public judiciar, nu vom mai fi în prezenţa îngrădirii dreptului de acces la justiţie, însă legiuitorul a stabilit în cadrul art. 7 din O.U.G. 51 din 2008 teza a doua, faptul că " valoarea ajutorului public judiciar acordat, separat sau cumulat, în oricare dintre formele prevăzute la art. 6 (cu excepţia plăţii, eşalonării, scutirii de la plata taxei de timbru), nu poate depăşi, în cursul unei perioade de un an, suma maximă echivalentă cu 10 salarii minime brute pe ţară la nivelul anului în care a fost formulată cererea de acordare". Aşadar, ajutorul public judiciar are un cuantum limitat pe o perioadă de 12 luni, în ceea ce priveşte forma plăţii onorariului pentru un avocat numit din oficiu sau ales; plăţii expertului, traducătorului sau a interpretului; plăţii onorariului executorului judecătoresc, la nivelul a 10 salarii minime brute.

Av. Florian Cristian CURPAŞ

Piaţa 1 Decembrie, nr. 5, ap. 7, Oradea

e-mail av.Curpas.Florian@gmail.com

0746/042.741