Avocatul Crișanei: Contractele dintre un consumator și un profesionist (II) - Dreptul de retragere al consumatorului
Cu articolul prezent vom continua tema abordată săptămâna trecută, mai precis drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesionişti, drepturi reglementate de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului cu numărul 34 din 2014.
Contractele încheiate între consumator şi profesionist trebuie obligatoriu să fie în limba română şi trebuie să fie redactate într-un limbaj accesibil, astfel încât acestea să fie înţelese cu uşurinţă de consumator, însă această obligaţie pe care o are profesionistul nu exclude posibilitatea ca pe acelaşi formular de contract să fie prezent contractul şi într-o limbă străină (articolul 6 aliniatul 7 OUG 34 din 2014). Consumatorul are dreptul de retragere, reglementat de articolul 9 din cadrul OUG 34 din 2014, care reprezintă posibilitatea acestuia ca, în termen de 14 zile, să se retragă dintr-un contract la distanţă sau dintr-un contract în afara spaţiilor comerciale, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere şi fără a suporta alte costuri decât cele privind costurile de livrare a produsului, în ipoteza în care consumatorul a ales altă formă de livrare decât cea standard oferită de către profesionist (articolul 13 aliniatul 3 OUG 34 din 2014), precum şi eventuale diminuări ale valorii bunului rezultate din manipularea acestuia (articolul 14 OUG 34 din 2014). Termenul de 14 zile, termen de retragere a consumatorului din cadrul contractelor la distanţă sau din cadrul contractelor încheiate în afara spaţiilor comerciale, începe să curgă de la data încheierii contractului, în cazul contractelor de prestări de servicii, ori de la data la care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator, intră în posesia fizică a produselor, în cazul contractelor de vânzare (articolul 9 aliniatul 2 litera a şi b OUG 34 din 2014).
Dacă profesionistul, la momentul încheierii contractului la distanţă ori în afara spaţiilor comerciale, omite să-l informeze pe consumator despre existenţa dreptului de retragere, perioada de retragere expiră la 12 luni de la sfârşitul perioadei iniţiale de retragere de 14 zile (articolul 10 aliniatul 1 OUG 34 din 2014). În schimb, dacă profesionistul îşi îndeplineşte obligaţia de informare a consumatorului privind existenţa dreptului de retragere ulterior încheierii contractului la distanţă ori în afara spaţiului comercial, perioada de retragere expiră în 14 zile de la data la care consumatorul primeşte informaţiile respective (articolul 10 aliniatul 2 OUG 34 din 2014).
Dreptul de retragere se exercită de către consumator, fie prin folosirea modelului de formular de retragere prevăzut în anexa la OUG 34 din 2014, fie printr-o declaraţie neechivocă în care îşi exprimă decizia de retragere din contract (OUG 34 din 2014).
Comentarii
Nu există nici un comentariu.