În fiecare an, din păcate, pe canalele media apar diverse ştiri, prin care suntem anunţaţi despre faptul că încă o agenţie de turism a intrat în incapacitate de plată şi, ca urmare a acestui eveniment, consumatorii care au apelat la serviciile acesteia au rămas şi fără bani plătiţi, şi fără excursiile contractate.

Poate şi ca urmare a acestui fapt actul normativ care reglementează activitatea agenţiilor de turism a fost modificat, mai precis în data de 7 ianuarie 2018 a fost publicată în Monitorul Oficial al României Ordonanţa Guvernului cu numărul 26 din 2017, care a modificat Ordonanţa Guvernului numărul 109 din 1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor turistice. Astfel, în cadrul actului normativ cadru (Ordonanţa Guvernului numărul 109 din 1999), au fost introduse prevederile privind instituirea unui Fond de garantare a pachetelor turistice.

Conform articolului 24 indice 1 – „Fondul constituit ca schemă de garantare în domeniul turismului, fără personalitate juridică, are ca scop protejarea consumatorilor care achiziţionează pachete de servicii turistice de consecinţele insolvenţei unui participant la Fond”.

Înfiinţarea acestui fond reprezintă un pas important în ceea ce priveşte protejarea consumatorilor prejudiciaţi, care până la înfiinţarea acestui Fond trebuiau să formuleze cereri de înscriere în cadrul tabelului creditorilor care era întocmit în cadrul procedurii de insolvenţă. Această procedură prezenta suficiente dezavantaje pentru consumator, care, în primul rând, trebuia să investească o sumă de bani (cheltuieli cu avocatul, taxe de timbru) pentru a formula o astfel de cerere şi, în al doilea rând, nu exista certitudinea privind recuperarea sumelor de bani plătite agenţiei de turism, precum şi a sumelor de bani investite în cadrul procedurii judiciare.

Conform articolului 24 indice 1 aliniatul 2 – „Fondul garantează plata de despăgubiri echivalente cu plăţile efectuate de consumatori, în limita unui plafon maxim de despăgubire, în cazul nefurnizării de către participanţii la Fond a serviciilor prevăzute în contractele de achiziţie a pachetelor de servicii turistice ca urmare a insolvenţei agenţiei de turism organizatoare, în limita resurselor financiare disponibile la momentul plăţii”.

Resursele financiare ale Fondului sunt constituite şi din contribuţiile obligatorii ale agenţiilor de turism care desfăşoară activităţi de comercializare a pachetelor turistice (articolul 24 indice 2 aliniatul 1 litera a), iar pentru a obţine licenţa de turism „agenţia de turism are obligaţia de a participa la Fond” (articolul 24 indice 3 aliniatul 1).

De menţioant faptul că, în conformitate cu articolul 24 indice 6, „Resursele financiare ale Fondului sunt utilizate pentru plata despăgubirilor rezultate din contractele de comercializare a pachetelor turistice, încheiate cu agenţiile de turism organizatoare, cu privire la care ulterior încheierii acestor contracte a intervenit procedura insolvenţei”.