Paștele, sărbătoarea creștină, care cheamă oamenii să ia Lumina Sfântă, aduce bucuria unică a Învierii Mântuitorului, dar și ritualuri și tradiții religioase, printre care și cea a salutului cunoscut chiar și de cei mici:  „Hristos a Înviat”, „Adevărat a Înviat”, veste care timp de 40 de zile, până la Înălțarea Domnului, se regăsește în acest salut.

Credincioșii ortodocși și greco-catolici au luat cu asalt lăcașurile de cult din Oradea în Noaptea Sfântă a Învierii. Cei mai mulţi dintre ei s-au pregătit timp de 40 de zile, prin post şi rugăciune, pentru a fi „martorii” celei mai mari minuni a creştinătăţii. După o Săptămână a Patimilor, când Iisus Hristos s-a lăsat răstignit pe cruce, pentru a răscumpăra păcatele omenirii, de Paşti s-a prăznuit triumful binelui asupra răului.

În Oradea, de Înviere, au avut loc ceremonii impresionante la Biserica cu Lună, Biserica Albastră, Catedrala greco-catolică „Sfântul Nicolae”, Catedrala Episcopală „Învierea Domnului” din Centrul Civic, Biserica cu hramul „Sfântul Duh Mângâietorul” din Ioșia Nord, Biserica „Sfântul Apostol Andrei”, Biserica cu hramul „Duminica Tuturor Sfinţilor” din Cartierul Ioşia-Nord, păstorită de preoţii călugări ai Congregaţiei Don Orione, precum şi în alte lăcaşuri de cult.

Lumina Sfântă a fost luată de către preot cu ajutorul unei lumânări de la candela de pe Sfânta Masă din altarul bisericii, după care credincioşii au fost chemaţi să ia lumină prin rostirea cuvintelor: „Veniţi de luaţi lumină!”.

La miezul nopţii, clopotele au început să bată, iar oamenii au început să cânte într-un glas „Hristos a înviat din morţi!/ Cu moartea pe moarte călcând/ Şi celor din morminte/ Viaţă dăruindu-le!”, ţinând în mână o lumânare sau o candelă aprinsă şi înconjurând de trei ori biserica.

După încheierea slujbei, oamenii s-au risipit în noapte, ocrotind cu grijă flacăra lumânărilor, pentru a purta şi în căminele lor Lumina Sfântă a Învierii. Astfel, minute în şir, străzile oraşului s-au transformat în adevărate râuri de lumină.

Începând din Duminica Învierii, timp de 40 de zile, până la Înălţarea Domnului, pe 17 mai, creştinii se salută în aceste zile cu salutul „Hristos a inviat!”, la care se răspunde „Adevărat a Înviat!”.

 

„Învierea” la Aleşd

În orașul Aleșd, în cele două biserici ortodoxe, s-a celebrat Învierea Domnului în prezența a câtorva mii de credincioși, care au luat lumină și bucățele de pâine stropite cu vin, sfințite în biserică, denumite Paști. La catedrala „Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul”, ritualul Învierii Domnului a produs aceleași sentimente și vibrații creștine, la fel ca în fiecare an. Încărcătura emoțională a fost amplificată de cortegiul sutelor de lumânări aprinse, având în frunte prapurii și marea icoană cu Isus răstignit, purtată de patru tinere îmbrăcate în frumoase straie populare, urmat de preotul paroh și cântăreți, care au înconjurat biserica de trei ori. Ceremonialul s-a încheiat, la ușa bisericii încuiate, când preotul cere imperativ de trei ori: „ Deschideți voi, boieri mari, Porțile Raiului să intre Împăratul Măririi”. Din biserică este întrebat: „Dar cine este Împăratul Măririi”. Explicația convingătoare a preotului deschide ușile, iar preotul însoțit de credincioși reintră în biserică cântând :„Cristos a Înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le”. A urmat sfințirea Paștilor și cuvântul de învățătură, rostit de preotul paroh Ovidiu Bocșan, a Sfântului Ioan Gură de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului, în Sfânta și luminoasa zi a mântuitoarei Învieri a lui Hristos. La sfârșitul slujbei Învierii, părintele paroh a urat tuturor celor care au asistat cu întreaga lor ființă la această ceremonie creștină, sărbători fericite cu lumină în suflete, sănătate și bucurii. Apoi, într-o perfectă organizare, credincioșii au primit pahare cu sfintele Paști.

 

 

Semnificația Învierii Domnului

La câteva zile după intrarea solemnă în Ierusalim (de Florii), Cristos a fost judecat și răstignit, a murit pe cruce și a fost pus în mormânt. După trei zile a înviat din morți. Această succesiune de evenimente s-au petrecut într-o săptămână, cea a Patimilor, care precede Învierea. Semnificația acestei sărbători creștine este amintirea vie a patimii, a morții și Învierii lui Cristos. Sfânta Scriptură spune că înainte de a pătimi a prezis că va fi răstignit, dar că a treia zi va învia. De teamă iudeii au pus soldați de pază la mormânt. Totuși minunea s-a întâmplat. Hristos a Înviat!

Paștele este un moment de pace sufletească, de interiorizare, de împăcare, de bucurie. Învierea lui Isus simbolizează refacerea legăturii dintre ființa umană și Creatorul ei. Celebrarea în fiecare an duce la trezirea aspirației către dumnezeire, la transfigurarea vieții pământești într-o viață impregnată de prezența lui Dumnezeu. Sărbătoarea Paștelui ortodox este însoțită de ritualuri creștine care culminează cu ceremonia de la miezul nopții, când preotul iese în mijlocul credincioșilor și îi cheamă cu îndemnul: „Veniți de luați lumină”.