Un pelerinaj la Sfântul Munte Athos - Esfigmenu, o mănăstire „revoluţionară”?!
Aflăm chiar la Esfigmenu că problemele nu s-au rezolvat. Dimpotrivă. În urmă cu numai doi ani de venirea noastră aici, călugării consideraţi schismatici de către autorităţile civile din Grecia şi cele ecleziastice din Constantinopol (Istanbul) s-au împotrivit evacuării lor aruncând spre poliţişti cu coctailuri Molotov.
Potrivit unei surse din poliţia locală, se pare că monahii se prezentaseră în cursul dimineţii pentru evacuare. Călugării au declarat însă că au avut de-a face cu un asalt al vizitatorilor care au încercat să dărâme poarta mânăstirii cu un buldozer de mai mici dimensiuni.
“Nu am aruncat cu cocktailuri Molotov, mai degrabă, cu tot ce ne venea la îndemână. Nu aţi fi reacţionat la fel dacă cineva încerca să vă dea afară din casa dvs, iar poliţia, deşi prezentă, nu reacţiona?”, a declarat pe atunci purtătorul de cuvânt al monahilor pretins schismatici din Esfigmenu, pe nume Iraklis Moraitis.
Răzmeriţa aprigilor călugări esfigmeniţi nu a trecut neobservată în rândul autorităţilor.
“Este fără îndoială pentru prima oară când se folosesc dispozitive incendiare pe Muntele Athos, este o afacere care ţine acum de justiţie”, a declarat cu uimire guvernatorul Muntelui Athos, Aristos Karmiroglou. Aceste incidente se adaugă şi altora, conturând conflictul care opune de mai mulţi ani conducerea Muntelui Athos şi monahii strâmtoraţi din mănăstirea Esfigmenu, în mod constant rebeli şi decişi să reziste în atitudinea lor faţă de ierarhia oficială prin continuarea liniei tradiţionaliste şi anti-papiste.
De ce a fost vizita noastră mai scurtă...
Acum nu ne mai miră deloc faptul că nu ni s-a acordat prea multă atenţie în mănăstirea Esfigmenu. România a fost prima ţară majoritar ortodoxă vizitată acum 15 ani de Sanctitatea Sa Papa Ioan Paul al II-lea. A fost prima vizită a unui Papă în România. Vizita a avut ecouri favorabile în lumea deschisă spre dialog şi înţelegere reciprocă a unor diferenţe inerente, dezvoltate de-a lungul unei istorii frământate.
Este pentru prima dată că Providenţa Divină mi-a oferit posibilitatea de a face o călătorie apostolică într-o ţară predominant ortodoxă, a spus atunci Papa Ioan Paul al II-lea, mulţumindu-i Patriarhului Teoctist, care l-a întâmpinat la scara aeronavei. Vizita în România a înaltului prelat de origine poloneză s-a desfăşurat între 7 şi 9 mai 1999, fiind întâmpinat de preşedintele României, Emil Constantinescu, Patriarhul Bisericii Ortodoxe-Române, Prea Fericitul Teoctist, Arhiepiscopul romano-catolic, Ioan Robu, Mitropolitul Bisericii Române Unite cu Roma, Lucian Mureşan, Nunţiul Apostolic, Jean-Claude Perisset şi alte personalităţi ale vieţii politice şi publice din România, inclusiv de cardinalul Todea, unchiul actualului episcop greco-catolic de Oradea, preasfinţia sa Virgil Bercea.
Sanctitatea Sa Papa Ioan Paul al II-lea a rostit atunci un discurs emoţionant în limba română: Cu mare bucurie sosesc astăzi, în România, naţiune mult dragă mie şi pe care de multă vreme doream să o vizitez. Cu profundă emoţie i-am sărutat pământul, recunoscător înainte de toate lui Dumnezeu cel atotputernic care, în prevăzătoarea Sa bunăvoinţă, mi-a hărăzit să văd realizat acest gând. (...) Am încredere că vizita mea va contribui la cicatrizarea rănilor produse în relaţiile dintre Bisericile noastre în timpul celor 50 de ani care s-au scurs şi va deschide un anotimp de colaborare reciprocă plină de încredere (...) Sămânţa Evangheliei, căzută în teren fertil, a produs, în perioada acestor două milenii, roade abundente de sfinţenie şi de martiriu. Mă gândesc la Sfântul Ioan Cassian şi la Dionisie Exiguul, care au contribuit la transmiterea comorilor spirituale, teologice şi canonice ale Orientului grec, Occidentului latin; apoi, mult mai târziu, la voievodul Ştefan cel Mare şi Sfânt, „un adevărat atlet al credinţei creştine”, cum l-a numit Papa Sixt al IV-lea şi la numeroşi alţi slujitori ai Evangheliei, între care domnitorul şi martirul Constantin Brâncoveanu, iar mai recent, numeroşii martiri şi mărturisitori ai credinţei (...). România, ţara-punte între Orient şi Occident, punct de răscruce între Europa Centrală şi cea Orientală, România, pe care tradiţia o numeşte cu frumosul titlu de „Grădina Maicii Domnului”, vin la tine în numele lui Iisus Cristos, Fiul lui Dumnezeu şi al Prea Sfintei Fecioare Maria. (...) Dumnezeu să te ocrotească şi să te binecuvânteze mereu!.
Iată că, România de atunci, în spiritul binecunoscutei sale ospitalităţi şi înţelegeri a spart tiparele şi cutumele, îngăduind prima vizită a unui papă de la Roma... Asta a fost în luna lui Florar 1999... De atunci, s-au întâmplat multe… Dar, probabil, că ecourile acestei vizite nu s-au stins nici acum cu totul… Auzind vorbă românească în gălăgiosul nostru grup, abia s-a îndurat de noi un tânăr călugăr grec să ne agrăiască. Se vedea limpede că se simte deranjat de vizita românilor, chiar dacă între noi se găseau preoţi. Iar noi, în şir indian, ne-am închinat sfintelor icoane din mănăstirea cea rebelă, întrebându-ne în gând: oare cu ce am greşit înaintea sfinţilor monahi? Dar acum, la şapte luni de la vizita noastră, în aprilie 2016, ce-or fi gândind călugării de la mănăsirea rebelă Esfigmenu despre vizita Papei de la Roma în insula Lesbos, situată nu departe de Sfântul Munte Athos? Papa nu se mai duce în îndepărtata Românie, ci în Lesbos, la o aruncătură de valuri de Sfântul Munte Athos! Papa Francisc a ajuns în luna aprilie pe insula Lesbos din Grecia pentru a vizita taberele de imigranţi. Insula Lesbos, pe care am comparat-o cu ocazia primei mele vizite in Grecia, cu o bucăţică de anafură în gura Asiei Mici, este poarta de intrare în Hellada şi Europa pentru milioane de emigranţi.
Chiar dacă vizita Papei a fost pur umanitară şi religioasă, sunt convins că în inimile bătrânilor monahi de la mânăstirea Esfigmenu se aprinde iar flacăruia aceea de revoltă, de negare a ecumenismului, neuitându-se în veci cum a căzut Constantinopolul ortodox sub turci în 1453 în indiferenţa aproape generală a creştinilor catolici din Europa. O rană care nu s-a închis niciodată pe malurile Athosului cel Sfânt…
Comentarii
Nu există nici un comentariu.