Legislaţia actuală oferă populaţiei dreptul să se adreseze către instituţiile şi organele de specialitate ale statului, în vederea aducerii la cunoştinţă a diverselor situaţii nonconforme cu ea pentru a fi rapid şi eficient soluţionate. De regulă, cetăţenii trimit reclamaţii, sesizări cu o problematică variată cu care se confruntă zi de zi. Un exemplu edificator este cel al reclamaţiilor înregistrate în primul semestru 2005 la Direcţia de Sănătate Publică Bihor. Din cele 165 de reclamaţii, 59 provin din mediul rural, problemele incriminate fiind asemănătoare cu cele din mediul urban. O constatare pertinentă este aceea că, pe zi, acestei instituţii îi revine în medie rezolvarea uneia sau a două reclamaţii, ceea ce presupune: deplasare la faţa locului cu maşina (cheltuieli pentru transport şi combustibil), cu personal instruit, verificarea întocmai a veridicităţii acestora şi găsirea soluţiei(lor) rapide şi la obiect. S-a constatat că unele dintre aceste reclamaţii sunt motivate, altele nu, reclamantul şi reclamatul fiind, de cele mai multe ori, în litigiu pentru pământ şi dorind un act care să le servească în instanţă, ceea ce nu intră, însă, în competenţa DSP. Instituţia în cauză - DSP - a dat curs tuturor celor 165 de reclamaţii, rămânând de rezolvat doar 22. Cele mai multe reclamaţii se referă la deficienţe în aprovizionarea cu apă potabilă (15, din care 10 în urban şi cinci în rural), disconfort creat de îndepărtarea apelor uzate menajere (31, din care 14 în urban şi 17 în rural), îndepărtarea deşeurilor menajere, deţinerea de animale în mediul locuibil sau în apropierea acestuia etc. Iubitorii de animale invocă legea protecţiei animalelor, în timp ce aceia care sunt conturbaţi de zgomote, mirosuri insuportabile şi murdărie invocă legea bunului simţ! Au fost trimise pe adresa DSP şi reclamaţii care vizau condiţii necorespunzătoare în gospodăria proprie! De asemenea, au fost sesizate şi probleme a căror rezolvare nu intră în competenţa DSP: disconfort creat de efectuarea unor lucrări de modificări la structura de rezistenţă a clădirii, solicitare de anchete sociale, cerere de expertiză psihiatrică pentru părinţi etc. Amplasarea şi neîntreţinerea corespunzătoare a grupurilor sanitare, o altă problemă prezentă în cele 13 reclamaţii trimise DSP-ului (şase în urban şi şapte în rural) şi-a găsit răspunsul pertinent, după constatările efectuate la faţa locului. Chiar dacă au fost doar trei reclamaţii din domeniul medical, ele au fost verificate, iar petiţionarii au primit răspuns. Reprezentanţii DSP sunt de părere că atât bolnavii, cât şi aparţinătorii lor ar trebui să reclame nemulţumirile din spitale, ambulatorii sau cabinete, medicilor şefi sau altor persoane responsabile, în vederea soluţionării rapide ale acestora.