42 de blocuri propuse pentru reabilitare termică

Pentru şedinţa azi a Consiliul Local Oradea, executivul local a pregătit un proiect de hotărâre privind includerea a altor 42 de blocuri în programul naţional de reabilitare termică aferent anului 2010. Şi pentru acest an, CLO a aprobat includerea în programul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei a primelor 36 de blocuri, însă doar pentru două dintre ele municipalitatea orădeană a finalizat procedurile de licitare. Potrivit OUG 18/2009, asociaţia de locatari plăteşte 20% din costul total al lucrărilor de reabilitare, 50% din cheltuieli fiind suportate de la bugetul de stat, iar 30%, de la bugetul local. În urma procedurilor de atribuire a lucrărilor de execuţie, costurile ce revin proprietarilor care locuiesc pe strada Aluminei nr. 86, în blocul M6, se ridică la aproximativ 700 lei. Potrivit raportului de specialitate, valoarea totală a lucrărilor de intervenţie la cele 42 de blocuri se ridică la 14,2 milioane de lei. Astfel, contribuţia de la bugetul de stat ar trebui să fie de 6,9 milioane lei, iar de la bugetul local ar trebui să se asigure 4,19 milioane de lei, în timp ce asociaţiile de proprietari ar trebui să contribuie cu suma de 2,7 milioane de lei. După realizarea procedurilor de atribuire a lucrărilor de reabilitare, costurile investiţiei vor fi însă mult mai mici comparativ cu cele prevăzute în studiile de fezabilitate.

Cod pentru călători

Consilierii locali reuniţi azi în şedinţă ordinară a CLO vor aproba un nou cod de conduită pentru personalul OTL şi călători. Totodată, sunt instituite şi noi cuantumuri pentru nerespectarea reglementărilor prevăzute în noul regulament. Astfel, persoanele care circulă fără bilet sau abonament valabil sunt pasibile de amendă de la 100 la 150 lei. De asemenea, se interzice transportul de mărfuri care depăşesc 25 kg, peste această greutate călătorul fiind obligat să achite contravaloarea unei călătorii. Amenda în acest caz poate să ajungă şi până la 200 lei. În cazul în care pentru aceste contravenţii cetăţeanul achită pe loc tariful de taxare, în valoare de 25 lei, toate aceste amenzi nu vor mai fi aplicate. Pe de altă parte, şi conducerea OTL pare să-şi asume nişte obligaţii faţă de călători, fără însă ca cetăţeanul nemulţumit de prestaţia vatmanilor şi a şoferilor sau de condiţiile oferite de mijloacele de transport în comun să poată "amenda" aceste deviaţii de la "codul" nou-instituit. Astfel, conducătorii auto şi vatmanii au obligaţia să respecte cu stricteţe graficul de circulaţie, să nu pornească din staţie atunci când anumite persoane au intenţia de a urca etc. Contolorii au obligaţia să îi coboare pe cerşetori din autovehicul, fără însă a le aplica vreo amendă. Dar, în acelaşi timp, ei trebuie să se poarte cuviincios cu toţi pasagerii.

Silvaş, în pericol!

După ce abia zilele trecute orădenii au auzit pentru prima dată de declararea zonei centrale ca "Staţiune turistică de inters local - Crisius", azi consilierii locali se şi grăbesc să aprobe Planul Urbanistic Zonal pentru promovarea acestui proiect. Chiar dacă cetăţenii urbei nu au apucat să se familiarizeze cu noul concept, administraţia locală, într-un mod de-a dreptul suspect, vine să promoveze acest proiect destul de abstract. Modul propagandistic în care a fost prezentat nu a avut darul de a păcăli vigilenţa ecologiştilor orădeni, care s-au sesizat asupra anumitor aspecte. Zona Silvaş a devenit un măr al discordiei, organizaţiile de mediu atrăgând atenţia administraţiei Bolojan că trebuie să fie păstrată în starea sa naturală. Ecologiştii cred că executivul orădean doreşte să realizeze aici un amplu proiect imobiliar, menit să distrugă ultima oază de verdeaţă de pe malul Crişului. Pentru această zonă, anumite grupuri de interese propun amenajarea unui sat de vacanţă, cu spaţii de cazare. În plus, ecologiştii cer administraţiei locale să analizeze cu atenţie modul în care terenurile din zonă au fost retrocedate unor cetăţeni, asta în condiţiile în care, susţin ei, Silvaşul a fost dintotdeauna al municipiului.