Elevii din 450 de școli vor primi masă caldă sau pachet alimentar. Necesitatea legii a fost motivată prin faptul că abandonul școlar și părăsirea timpurie a școlii sunt determinate şi de probleme economice și sociale.

 

Decretul privind promulgarea legii privind continuarea programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat a fost semnat, luni, de președintele Klaus Iohannis.

Potrivit actului normativ, procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a mesei calde sau, după caz, a pachetelor alimentare se organizează la nivelul fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale a municipiilor şi se stabileşte conform prevederilor legii privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Executivul a motivat necesitatea legii prin faptul că abandonul școlar și părăsirea timpurie a școlii „sunt determinate de problemele de la nivelul sistemului național de învățământ, cumulate cu probleme economice și sociale”.

Prin această lege, a explicat Guvernul, se implementează „măsuri urgente şi viabile pentru susţinerea politicilor publice din domeniul educaţiei de reducere a abandonului şcolar şi de asigurare a accesului nediscriminatoriu la educaţie”.

Un studiu efectuat de Organizația Salvați Copiii concluzionează că statutul socio-economic al familiei impactează puternic performanța copiilor la școală. Potrivit acestuia, în marile oraşe 3% dintre copii abandonează şcoala, în oraşele mici procentul urcă la 14%, iar la sate se ajunge la uriaşa rată de 27,5%.

Studiul arată că educația copiilor din mediul rural este profund afectată de sărăcie.

„Sistemul nu reușește să cuprindă toți copiii de vârstă școlară și ăsta e lucrul cel mai tragic, pentru că aproximativ 16% dintre copiii de vârsta gimnaziului, adică până în clasa a VIII-a și peste un sfert dintre cei de vârsta liceului, nu sunt în sistem în acest moment.

Dacă luăm în considerare că populația școlară a României este de aproximativ 2,5 milioane, de fapt vorbim de vreo 400.000 de copii care nu se duc astăzi la școală. Dacă nu reușește să termine liceul este foarte greu să cred că un tânăr va găsi un loc de muncă stabil astfel încât el să-și construiască un plan de viață.

Copiii din medii dezavantajate au șanse mult mai mici de a reuși în educație și în felul ăsta se perpetuează ciclul sărăciei și a marginalizării. Iar datele Organizației pentru Dezvoltare Economică arăta că România în 2022 era pe ultimul loc în clasamentul echității în educație”, declară George Roman de la Organizația Salvați Copiii, într-un comunicat al organizaţiei de la începutul acestei luni.