Procesul de descentralizare în domeniul sănătăţii, ca parte integrantă a procesului de reformă în Sănătate, a demarat prin adoptarea Legii nr. 95/2006 şi are ca scop realizarea efectivă a accesului egal al cetăţenilor la îngrijirile sanitare de bază şi creşterea calităţii vieţii. Acest program amplu de descentralizare vizează măsuri urgente, care urmează a fi întreprinse, pe termen scurt, prin constituirea, la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare, a unor structuri flexibile, capabile să surprindă îndeaproape şi cu promptitudine nevoile reale ale populaţiei din comunităţi. Acest act normativ cuprinde schimbări majore şi în cele 42 de judeţe, plus serviciile din municipiul Bucureşti, organigramele acestora suferind schimbări majore. Astfel că, în perioada 16-23 septembrie, se va organiza un concurs pentru ocuparea funcţiei de manager general, înlocuindu-se astfel funcţia de director al acestui serviciu. Înscrierile şi depunerea dosarelor candidaţilor vor începe din data de 6 şi vor continua până în data de 8 a lunii în curs. Două persoane din fiecare judeţ, 42 la număr, şi din municipiul Bucureşti vor putea participa la concurs. În Bihor şi-au anunţat, până acum, prezenţa doi candidaţi: Tiberiu Bondar, actualul directorul (manager) interimar al Serviciului de Ambulanţă Bihor, şi Marcela Pavel, fostul jurist al Serviciului de Ambulanţă, care a ocupat şi ea funcţia de director interimar al acestei instituţii pentru o perioadă de şase luni, perioadă în care Tiberiu Bondar a fost director al Spitalului Clinic Judeţean. Concursul se organizează la Bucureşti şi constă în trei probe. Prima este testul grilă pentru management sanitar, a doua - proiectul managerial al candidatului la post şi interviul de selecţie. Concursul va fi validat de către Ministerul Sănătăţii, iar numirea în funcţie a căştigătorului acestui concurs revine ASP. Managerul general se numeşte pe o perioadă de trei ani, în care va fi realizată o evaluare anuală. După această perioadă de trei ani, se poate prelungi mandatul de câte două ori câte trei luni, iar şi după această perioadă, pentru menţinerea în funcţie se va susţine un nou concurs. Sperăm ca politicul să nu interfereze în decretarea câştigătorilor pe funcţii.