La alegerile generale din toamna anului 2024 s-a constatat o manipulare foarte bine realizată asupra multora dintre alegători, aceea bazată pe factorul emoțional și folosirea în acest scop a termenilor religioși, patriotici, cu astfel de imagini și cu folosirea tehnicilor de teatru și de exprimare și a muzicii, lucruri despre care am mai scris. Acea manipulare care a determinat „vot masiv” pentru unii candidați. Efectul propagandei a fost, totuși, prea puternic, astfel încât mulți influențați, în exprimarea lor verbală, păreau „zombificați”, păreau drogați, ca niște membri de sectă, refuzând orice atitudine critică față de opțiunea lor de vot (altfel, legal exprimabilă). Era vorba de o corupere a conștiințelor, o influențare oarecum de tip hipnotic.

Având în vedere acel efect de influență, eu cred că e posibil să fi fost vorba de mai mult în realizarea multora dintre acele materiale de propagandă: includerea în materiale a mesajului  subliminal adăugat. A sugestiei subliminale. Îl numesc și imprimare subliminală adăugată. Am folosit termenul „adăugat”, deoarece vreau să elimin o confuzie. S-a vorbit uneori, cu referire la acele materiale de propagandă electorală, că parcă transmiteau un mesaj subliminal”. Și se spunea că de fapt subînțelesul unor fraze era cutare sau că se observa că erau promovate discret diverse îndemnuri, diverse mesaje. Da, așa este, numai că astfel se discuta despre  ceea ce mintea umană putea percepe conștient (fie că percepea sau nu) dintr-un asemenea material.

Mesajul subliminal adăugat, plantat sau plasat într-un material video, audio sau video-audio este ceva precis. Exact. Sigur și deductibil. Și poate fi descoperit prin tehnologie de resort. Mesajul subliminal la care ne referim este unul realizat la o viteză de rotație specială, astfel încât să nu poată fi perceput decât de către subconștient și este plantat într-un material video sau audio obișnuit, realizat cu o viteză de rotație, percepută la nivel conștient. Mesajul poate avea o durată de sub o secundă, o secundă sau câteva secunde și poate să apară o dată sau de mai multe ori, chiar de zeci de ori într-un material.

   În funcție de scop, astfel de mesaje pot fi benefice sau periculoase. Mesajul subliminal acționează indiferent dacă subiectul materialului în care este plantat este același sau diferit.

   S-au descoperit multe mesaje subliminale plantate în filme sau imprimări muzicale. De obicei, au fost în scop comercial: „Bea băutura x!”, „Fumează anumite țigări!”, „Cumpără produsul cutare!”. Deși materialele în care erau imprimate mesajele nu erau neapărat publicitare.

Ei bine, electoral pot fi găsite mesaje de genul: ”Votează cu x!”, ”Nu vota cu y!” Sau diverse slogane. Unele astfel de mesaje sunt doar audio, altele, video, video-audio sau foto (imagine, text, text și imagine).

Eu cred că trebuie verificate în acest scop materialele de propagandă ilegale, dar și legale din campaniile electorale din anul 2024 și din acest an. Recomand ca acest lucru să se realizeze și rezultatele să fie dezvăluite presei. Oricum, o parte a electoratului a fost corupt prin diverse materiale de propagandă, multe dintre ele fiind ilegale. Despre unele am scris.

Recomand, de asemenea, realizarea unei inițiative legislative și inițierea unui proiect de lege, în Parlament, dacă este posibil în 48 de ore de la publicarea acestui articol (cât mai repede posibil), care să prevadă modul în care mesajele subliminale pot fi folosite, controlul asupra acestora, verificarea, interzicerea și eliminarea celor ilegale și periculoase sau interzicerea folosirii mesajelor subliminale în unele domenii.

Nici nu vreau să îmi imaginez câte astfel de mesaje au fost (probabil) folosite în campaniile electorale de anul trecut din Romania și ce texte, dar ce imagini foto și video or fi fost acolo, mai ales că, așa cum au dovedit autoritățile, ar fi urmat în România organizarea unei lovituri de stat și preluarea ilegală a puterii în stat.

Ar putea fi foarte periculoasă folosirea unor atacuri subliminale în scop militar, paramilitar, medical și farmaceutic. Sau pentru îndemn la cumpărarea, tranzacționarea și mai ales la consumul de droguri.

 Sau pentru determinarea (cu pretext religios, umanitar, civic sau de altă natură) donării de bani, acțiuni, drepturi, proprietate. Se pot face escrocherii de tot felul. Vine un escroc (rudenie sau nu) la un om în vârstă acasă, îi pune o pastilă în ceai, îi vorbește frumos (eventual cu termeni religioși, pe alocuri) și îl pune să vizioneze o înregistrare. Și azi așa, mâine-așa, poate îl determină pe vârstnic să îi doneze casa. Și după asta, la azil cu el, deși i-a spus că îl va îngriji. („Ce?! Nu ai încredere în mine? Dovedește-mi că ai încredere în mine, doar sunt nepotul/ cumnatul, fratele, vărul tău!”)

Oamenii pot fi atacați cu astfel de mesaje, în scop religios (ademenirea la diverse religii, culte sau instituții religioase; impunerea anumitor îndemnuri; forțarea să creadă, ori să nu creadă în ceva, anume), politic și mai ales comercial – lucru foarte periculos, deoarece se pot induce sau dezvolta diverse vicii. De exemplu, viciul industriei jocurilor de noroc. Mesajul subliminal (sugestia subliminală) este realizat astfel încât să treacă de nivelul obișnuit (conștient) de percepție. De, asemenea, acesta excită simțurile. De aceea are și un puternic efect comercial.

Actualmente există carențe legislative în România în privința folosirii mesajelor subliminale. Sunt permise folosirea unor astfel de mesaje în scop comercial. E nevoie de o nouă lege, adaptată la noutățile tehnologice și care să poată controla și sancționa în detaliu. O lege adaptată și... adoptată. Promulgată și publicată. Iar odată aplicată, problema e rezolvată. Iar cum în prezent tehnologiile subliminale sunt mai puternice cu mult decât în urmă cu 20 de ani, ar fi bine să existe acțiuni importante de verificare și rezolvare a situației.