Un management de ruşinea Europei Pentru simplul fapt că cinci funcţionari din cadrul Primăriei Oradea nu au fost în măsură să gestioneze eficient şi cu responsabilitate cei 131.231 euro avansaţi de UE în cadrul proiectului "Votaţi bicicleta, votaţi un oraş mai curat", orădenii vor fi singurii care vor plăti oalele sparte. Primăria Oradea a fost somată de către Comisia Europeană să restituie din suma acordată 77.000 euro, bani pe care municipalitatea orădeană i-ar fi putut folosi la reabilitarea unei şcoli sau grădiniţe sau ar fi putut amenaja un spaţiu de joacă pentru copii ori ar fi asfaltat o stradă. Pentru şedinţa de Consiliu Local de luni, executivul local a elaborat un proiect de hotărâre prin care cere consilierilor locali orădeni aprobarea plăţii de la bugetul local a sumei de 77.000 euro, precum şi aprobarea demarării procedurii de recuperare a sumelor de la partenerii proiectului. În 2002, UE a aprobat un proiect de 687.229 euro, din care jumătate sunt bani proveniţi din fonduri europene. În prima etapă, UE a pus la dispoziţia PMO un avans de 131.231 euro. La rândul ei, PMO a împărţit banii primiţi către cei patru parteneri ai proiectului SC Folos Consulting SRL Bucureşti, SC Proiect Bihor, Centrul de Afaceri Transilvania Oradea şi Agenţia de Proiecţia Mediului. Pe parcursul derulării proiectului, care avea ca principal obiectiv îmbunătăţirea calităţii aerului prin reducerea poluării datorită traficului rutier, persoanele implicate s-au înfruptat din plin de banii veniţi gârlă de la Comunitatea Europeană, s-au bucurat de deplasări prin ţară, de decontarea cheltuielilor cu telefoanele şi alte beneficii personale. În schimb, din 2002 şi până în prezent, nici urmă de vreun rezultat concret, doar 150 de biciclete abandonate prin garajele şefilor instituţiilor orădene şi câteva piste de biciclete trasate peste gropile din carosabil. Cu toate acestea, reprezentanţii PMO se declară mulţumiţi de rezultatele proiectului, declarând cu infatuare că "dacă UE ar fi considerat că proiectul nu are finalitate ar fi solicitat restituirea în totalitate a avansului acordat. În concluzie, proiectul a fost implementat cu rezultate satisfăcătoare". Singurul partener care s-a achitat cu brio de obligaţiile asumate este APM Bihor, în schimb, toate celelalte părţi implicate sunt bune de plată. Astfel, PMO îi revine de restituit 33.185 euro, Proiect Bihor - 1.506 euro, Centrului de Afaceri Transilvania 4.810 euro, iar SC Folos Consulting SRL, 37.557 euro. Dar, cum banii au fost daţi în grija PMO, ea va trebui să restituie înteaga sumă, urmând să se îndrepte împotriva partenerilor pentru recuperarea banilor. Din raportul elaborat de PMO, rezultă că o serie de cheltuieli angajate de parteneri cu personalul sau cheltuielile de regie sau trecute la alte costuri nu au fost acceptate de CE, în timp ce funcţionarii PMO nu au avut nici o obiecţie să deconteze toate mofturile celor implicaţi în proiect. Astfel, Centrul de Afaceri Transilvania a solicitat spre decontare peste 15.000 euro pentru cheltuielile de personal, însă nu a depus statele de plată. În ce priveşte Folos Consulting, aceasta a solicitat decontarea a 46.659 euro, din care UE a aprobat doar 304 euro, în timp ce PMO a acceptat decontarea a 31.290 euro. Printre motivele invocate de reprezentanţii CE se numără "calitatea slabă a serviciilor furnizate". Cel mai mare prejudiciu a fost cauzat prin faptul că firma amintită a încredinţat serviciul de consultanţă, în valoare de 30.000 euro, unei societăţi care avea acelaşi asociat. Însă acest conflict de interes a fost trecut cu vederea de funcţionarii PMO. Responsabili pentru toate aceste nereguli sunt coordonatorul proiectului, Dorina Milici, managerul financiar, Valentin Trifan, şi Laurenţiu Droj, Livia Banu şi arhitectul Raluca Covăcescu, toţi, funcţionari în cadrul PMO.