Nu, nu a fost o păcăleală. Ieri, cunoscutul critic şi teoretician literar, poetul şi prozatorul Marin Mincu a fost oaspetele Saloanelor literare ale revistei Familia. Întâlnirea a avut loc la Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai", unde, la candela culturii, cum ar zice un cronicar mai vechi, s-au reunit zeci de orădeni însetaţi de cultura naţională. Cu acest prilej, a fost lansată o excepţională "Panoramă critică a poeziei româneşti din secolul al XX-lea", încununarea unor lungi şi laborioase meditaţii ale criticului asupra fenomenului liric românesc modern. Cartea a născut deja animozităţi, ştiută fiind firea iritabilă a poeţilor, cu atât mai mult a celor care nu figurează în antologie. Trebuie spus că ideea de "salon" funcţionează la "Familia" încă de pe vremea întemeietorului Iosif Vulcan, când erau invitaţi scriitorii importanţi ai vremii veniţi să citească din operele lor literare, după care, în numărul imediat următor al revistei, apărea cronica evenimentului.

Nici înainte de 1989 n-au lipsit atrăgătoarele "saloane", doar că nu se numeau aşa. Se numeau întâlniri şi, pe la Oradea, au trecut nume sonore ale scrisului românesc, dintre care amintim doar câteva: Ştefan Augustin Doinaş, Mircea Zaciu, Cornel Regman, Nicolae Manolescu, Mihai Şora, Ion Pop, Ana Blandiana, Mircea Dinescu, unii dintre aceştia, şi mulţi alţii, fiind invitaţi şi după 1990, până în prezent. "Saloanele au rostul de a face posibilă întâlnirea dintre scriitor, ca persoană, şi cititori, într-un fel care să îi apropie, mai direct decât prin intermediul cărţilor. Ele, saloanele, reprezintă o prelungire peste an a celui mai important eveniment cultural cu public al revistei, Zilele Revistei Familia, care se ţin, prin tradiţie, toamna", a explicat Ioan Moldovan, redactorul-şef al "Familiei".
La salonul de ieri, invitat special a fost criticul, teoreticianul, eseistul, poetul, prozatorul, italienistul, traducătorul şi dascălul universitar Marin Mincu, "o personalitate complexă şi dinamică, incomodă pentru mulţi confraţi, scriitorul fiind şi un polemist aprig", aprecia Ioan Moldovan. De curând, Marin Mincu a editat o adevărată carte-tezaur, "O panoramă critică a poeziei româneşti din secolul al XX-lea", peste 1100 de pagini, în care sunt antologaţi peste 100 de poeţi, de la Alexandru Macedonski, până la Ioan Es. Pop şi Cristian Popescu. Toate marile nume ale modernităţii lirice române se regăsesc între coperţile masivei cărţi, inclusiv orădeanul Ioan Moldovan, redactorul-şef al "Familiei". Cartea a născut deja animozităţi, ştiută fiind firea iritabilă a poeţilor, cu atât mai mult a celor care nu figurează în antologie. Oricum, criticul a avut grijă să prevadă obiecţiunile, înzestrând cartea cu un bogat şi serios aparat critic, explicând şi chiar explicitând criteriile, conceptele, sistemul care constituie armătura critică a antologării.

Aşa cum s-a repetat în cursul prezentării şi lansării, "Panorama" lui Mincu este o adevărată bibliotecă şi cei care şi-au achiziţionat-o au, de acum, la dispoziţie tot ce e necesar pentru a înţelege mai bine conceptul modern de poeticitate şi, mai ales, pentru a face şi reface, prin lectură, plăcuta aventură a poeziei române moderne.