Au fost aprobate, urmează efectul... *Asiguratorul va avea obligaţia de a identifica, verifica, înregistra şi actualiza identitatea clienţilor înainte de a iniţia orice relaţie de afaceri * Tranzacţiile care trezesc suspiciuni de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism trebuie raportate imediat, chiar dacă valoarea este mai mică decât 10.000 euro. Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (C.S.A.) a aprobat Normele privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei asigurărilor. În procesul de elaborare a acestor Norme au fost consultate atât Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (U.N.S.A.R.), cât şi Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (O.N.P.C.S.B.), organism de specialitate cu atribuţii specifice, conform prevederilor Legii nr.656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare. Normele privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei asigurărilor se aplică tuturor societăţilor de asigurare şi/sau reasigurare, precum şi sucursalelor din România ale societăţilor de asigurare şi/sau reasigurare străine. Pe baza noilor norme se instituie o serie de obligaţii, în principal în ceea ce priveşte identificarea clienţilor şi raportările care trebuie transmise CSA, cât şi ONPCSB. Astfel, potrivit Normelor, asigurătorul va avea obligaţia de a identifica, verifica, înregistra şi actualiza identitatea clienţilor înainte de a iniţia orice relaţie de afaceri, iar în situaţia în care există îndoieli cu privire la faptul că un client acţionează în nume propriu sau în cazul în care există certitudine cu privire la faptul că acel client acţionează în numele altei persoane, este obligat să ia măsuri pentru a obţine informaţii cu privire la adevărata identitate a persoanei în interesul ori în numele căreia acţionează clientul. De asemenea, se instituie obligaţia asigurătorilor de a verifica şi actualiza datele de identificare ale clienţilor pentru orice tranzacţie care implică o sumă de minimum 10.000 euro, iar în situaţia în care această tranzacţie se efectuează în numerar, să o raporteze către CSA şi ONPCSB. Tranzacţiile care trezesc suspiciuni de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism trebuie raportate imediat, chiar dacă valoarea este mai mică decât 10.000 euro. Potrivit normelor, CSA este în drept să monitorizeze operaţiunile cu instrumente financiare efectuate de către asigurători, în scopul de a identifica tranzacţiile suspecte, şi are calitatea de autoritate raportoare către ONPCSB atunci când din datele obţinute rezultă suspiciuni de spălare a banilor, finanţare a actelor de terorism sau încălcări ale dispoziţiilor Legii nr. 656/2002. În calitate de membru al Asociaţiei Internaţionale a Supraveghetorilor în Asigurări IAIS (International Association of Insurance Supervisors) - asociaţie care reuneşte aproximativ 180 de membri din peste 130 de ţări - C.S.A. a respectat, în elaborarea acestor norme, cel de-al 28-lea Principiu de bază al IAIS, privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, precum şi principiile OECD în domeniu.