Lucrările la tronsonul Biharia-Borş al Autostrăzii Transilvania avansează în ritm susţinut, astfel că porţiunea de 5,35 km ar putea fi gata până în vara anului viitor. În schimb, pentru tronsonul Biharia-Chiribiş încă nu au fost soluţionate contestaţiile, iar pe tronsonul Chiribiş-Suplacu de Barcău nici până acum nu a fost semnat contractul de proiectare şi execuţie.

Asociaţia Pro Infrastructură a postat ieri pe pagina de Facebook imagini şi o filmare din dronă cu tronsonul de 5,35 km ai Autostrăzii A3 între Biharia și granița cu Ungaria, realizate joi, 15 august.  Constructorii „au avansat foarte bine în ultimele săptămâni, atât pe partea de terasamente, cât și la structurile nodului Biharia și la pasajul peste calea ferată Satu Mare-Oradea. În acest ritm, sunt șanse bune ca autostrada să fie gata în vara lui 2020, asta dacă și responsabilii din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere vor achita rapid facturile emise de constructor”, se menţionează în textul care însoţeşte imaginile.

Secţiunea 3C3 Biharia-Borş din autostrada Transilvania este o lucrare cu un contract în valoare de 134 milioane de lei, semnat în decembrie 2018. Ordinul de începere a proiectării a fost dat în ianuarie, iar ordinul de începere a execuţie, în 13 aprilie. Lucrările sunt realizate de asocierea formată din Trameco (lider de proiect) – Vahostav-Drumuri Bihor-Drum Asfalt-East Water Drillings. Potrivit constructorului, pe lungimea tronsonului în lucru spre frontiera cu Ungaria, de cinci kilometri, se vor construi în total cinci pasaje, dintre care unul peste autostradă, pe traseul către graniţa cu Ungaria urmând să se amenajeze şi o parcare în proximitatea frontierei. Termenul de execuţie este de 19 luni, din care primele patru luni au fost pentru proiectare.

 

Decizii neinspirate ale CNAIR

Potrivit Pro Infrastructură, în cazul celorlalte două tronsoane ale A3, până la Suplacu de Barcău, lucrările nici măcar nu au început, deşi licitaţiile au fost lansate în luna august a anului 2017. „Sectorul Biharia-Chiribiș este încă în contestații, după o serie de decizii neinspirate ale celor din CNAIR. Pe segmentul Chiribiș-Suplacu de Barcău contestațiile s-au finalizat deja de două luni, dar semnarea contractului cu noul antreprenor (Construcții SA) se lasă așteptată”, susţin cei de la Asociaţiei Pro Infrastructură. Reamintim că, la sfârşitul lunii trecute, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, prezent pe şantierul Biharia-Borş, a precizat că pe tronsonul Biharia-Chiribiş licitaţia a fost câştigată de de firma Trameco, dar a fost contestată în instanţă de firma Strabag, în timp ce pentru porţiune Chiribiş-Suplacu de Barcău se aştepta ca firma care a câştigat licitaţia să vină cu documentele pentru a putea fi semnat contractul de proiectare şi execuţie.

„Pe cele trei tronsoane scoase la licitație în 20.03.2019, însumând aproape 56 km între Suplacu de Barcău și Nădășelu, depunerea ofertelor a fost amânată... din nou... pentru că oficialii CNAIR nu au fost în stare să răspundă clarificărilor cerute. Ultimele două loturi nelicitate (secțiunea Poarta Sălajului-Nușfalău, 41 km, care conține și tunelul Meseș în apropiere de Zalău) sunt tot în aer, deși promisiuni pentru pornirea achiziției publice datează de mai bine de doi ani!”, se mai precizează în postarea de ieri a celor de la Asociaţia Pro Infrastructură.